Voor de nieuwssite van krantenuitgever PCM, die volgende week van start gaat, is sneeuw in Nederland belangrijker dan een hartaanval van Bush.
En.nl gaat de nieuwe site van PCM heten. Amsterdammers hadden dat al kunnen weten, want in de stad hangen al enkele dagen posters waar ‘EN’ op staat. Daarnaast zal PCM via een reclamecampagne op Radio 538 en banners op internet aandacht vragen voor de nieuwe site.Bij de selectie van het nieuws wil de nieuwe site nadrukkelijk ‘de waarde van het nieuws voor de bezoeker’ in de gaten houden.
Froukje Santing, hoofdredacteur van En.nl: “Als Bush om drie uur een hartaanval krijgt en als het vervolgens om half vier in Nederland begint te sneeuwen, dan zullen we het nieuws over de sneeuw prominenter brengen. Voor de lezers is dat van belang omdat ze willen weten hoe ze thuis moeten komen.”
Geen primeurs
En.nl zal niet zelf op jacht gaan naar nieuws. “Wij zijn er niet voor de primeurs en de mooie stukken. We hebben ook maar een redactie van tien man en zijn dus niet in staat om zelf de straat op te gaan”, aldus Santing.Wel zal En.nl veelvuldig verwijzen naar andere bronnen op het net. “Bij de berichten vermelden we wat andere media over hetzelfde onderwerp schrijven. Zo krijgt de lezer een caleidoscoop aan meningen.” De nieuwssite is onderverdeeld in zeven verschillende rubrieken: Binnenland, Buitenland, Economie, Sport, ICT & Internet, RTV & Media en tot slot Cultuur & Uitgaan.
Nu.nl
Of PCM zou doorgaan met de nieuwssite was nog even onzeker. In februari besloot de directie van PCM het project ‘on hold’ te zetten. Er werd enige tijd onderhandeld met VNU over een overname van Nu.nl. Omdat VNU te veel vroeg voor Nu.nl besloot PCM de plannen voor een eigen nieuwssite toch door te zetten. Santing: “Het afgelopen jaar is de internethype doorgeprikt. De Raad van Bestuur van PCM heeft vervolgens de legitieme vraag gesteld of het wel verstandig was om door te gaan met de site.””Uiteindelijk heeft de directie besloten om toch het groene licht te geven. De site komt nu weliswaar in afgeslankte vorm op het net, maar er is wel vastgehouden aan het basispakket. Deze site past ook prima in de strategie van PCM. Na alle uitstapjes naar de e-commerce gaan we ons weer bezighouden met waar we goed in zijn: het brengen van nieuws en achtergronden.”Bert Wiggers, uitgever van concurrent Nu.nl, heeft ‘geen enkel idee’ of hij de concurrentie van de PCM-nieuwssite moet vrezen. “We zien het wel volgende week.” Ruimte voor een nieuwe nieuwssite lijkt er wel te zijn. Met Nu.nl gaat het volgens Wiggers namelijk uitstekend. “Het aantal pageviews is sinds begin dit jaar verdubbeld. Er worden nu 3 miljoen pagina’s per week opgevraagd.”