Vodafone Live troeft i-mode van KPN af

Telefoonwinkels verkopen vijf keer zoveel Vodafone Live- als i-modetoestellen, zo ontdekte Het Financieele Dagblad na een rondgang bij verschillende verkopers.

Consumenten zouden meer voor Vodafone Live voelen, omdat de interactiviteit superieur is en de prijsstelling eenvoudiger. Daarnaast spreekt de mogelijkheid om te mms’en (sms met plaatjes) tot de verbeelding.

De cijfers zijn opmerkelijk, omdat KPN zijn i-modetoestellen zwaar subsidieert. Zo is het nieuwe model van Toshiba (TS21i) gratis bij een abonnement voor twee jaar, terwijl het toestel van NEC (n21i) in combinatie met een abonnement slechts 49 euro kost. Ter vergelijking: in België, waar subsidies op mobiele telefoons niet zijn toegestaan, kost de NEC 375 euro.

De toestellen die geschikt zijn voor Vodafone Live zijn een stuk duurder. In combinatie met een Vodafone 180 jaarabonnement (29,50 euro per maand) kost de Sharp 299 euro, de Panasonic 329 euro en de Nokia 349 euro.

David Beckham

KPN en Vodafone geven beide flinke bedragen uit aan de promotie van hun diensten. KPN ging er zelfs toe over om i-mode op taxi’s en hooibergen aan te prijzen. Vodafone, dat zijn dienst in oktober in Nederland lanceerde, zet in zijn tv-spotjes onder meer voetballer David Beckham in.

Alle marketinginspanningen van KPN werpen weinig vruchten af. Aanvankelijk had het telecombedrijf zich ten doel gesteld om dit jaar honderdduizend Nederlandse klanten binnen te halen.

In oktober kwam KPN daar al van terug: honderdduizend klanten was niet langer een doel maar een ’tussenstand’. Het uiteindelijke doel – een miljoen klanten in Duitsland, Nederland en België – aan het eind van 2003 blijft tot nu toe overeind staan.

De laatste tussenstand die KPN bekendmaakte, betreft de verkoopaantallen tot 30 september. Op dat moment had KPN 142.500 abonnees in Nederland (43.500) en Duitsland (99.000). Vodafone heeft nog geen cijfers beschikbaar gesteld over het succes van Vodafone Live.

Ben deed dat maandag wel. Het bedrijf heeft inmiddels zesduizend mms-gebruikers. Daarmee is de dienst volgens Ben een ‘doorslaand succes’. De aanbieder had naar eigen zeggen gerekend op 3.500 gebruikers aan het eind van dit jaar.