Spamprobleem Chello en AOL/Compuserve

“Maandag hebben we 250.000 e-mails ontvangen van mensen met een account bij Chello”, aldus een woordvoerder van AOL/Compuserve dinsdag in het radioprogramma Radio Online.

Het gevolg is dat AOL/Compuserve de e-mail van Chello op dit moment niet verwerkt. “We hebben het mailverkeer vanaf een van de servers van Chello geblokkeerd”, aldus Gonneke Klützow van AOL/Compuserve. “Dat is een standaardprocedure.”

Volgens Chello-woordvoerder Ronald van der Aart is er geen sprake van ‘een strafmaatregel’ van AOL/Compuserve tegen Chello. “Dit is een operationele maatregel om de mailservers van AOL te laten afkoelen. We hebben proeven genomen en de e-mail wordt niet geweigerd. Waarschijnlijk komen de berichten in een wachtrij.”

Woensdagochtend heeft Chello contact gehad met AOL/Compuserve over de problemen. “We gaan nu onderzoeken hoe we de hoeveelheid spam kunnen verminderen”, aldus Van der Aart. “Als de spam afkomstig is van tien adressen, kunnen we het probleem makkelijk oplossen. Maar als het om duizend adressen gaat, is het een ander probleem.”

Een termijn waarop de problemen zijn opgelost, kan Van der Aart niet noemen. “Zodra Chello zegt dat het probleem is opgelost, heffen wij de maatregelen op”, aldus Klützow.