Provider doet aangifte na actie Retecool.com

De klant, First Class Entertainment, zou volgens Retecool.com spam hebben verstuurd. Het weblog ontving dit weekend een bericht met daarin reclame voor First Class Entertainment, organisator van feesten. De afzender: Herman van Diejen van First Class Entertainment.

Voor Retecool.com was dit aanleiding om de zogeheten Braatolizer weer eens aan te zetten. De Braatolizer is een programmaatje waarmee internetters in hoog tempo formulieren op sites kunnen invullen.

In het verleden heeft Retecool.com deze Braatolizer al verscheidene malen ingezet tegen sites waarvoor werd geadverteerd via spam. De eigenaars van dergelijke sites worden overspoeld met nutteloze formulieren. Hostingprovider Veens Media stelt dat er tachtigduizend mailtjes en 180.000 ‘valse websitebezoeken’ zijn binnengekomen.

Vork

Volgens Veens Media is er echter sprake van een misverstand: First Class Entertainment zou helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de spamberichten. De spammails zouden een zogeheten ‘joe job’ zijn, waarbij iemand probeert First Class Entertainment zwart te maken door uit naam van het bedrijf een spambericht rond te sturen.

“First Class Entertainment weet nergens van”, zegt Remco Veens van Veens Media. “Herman van Diejen van First Class Entertainment was op het moment dat de spam verstuurd werd, zelfs op vakantie. Hij weet nauwelijks hoe de vork in de steel zit. Herman kan net een mailtje versturen. Ik durf te zweren dat hij deze mail nooit heeft verstuurd. De spam is verstuurd om hem zwart te maken.”

Veens zegt wel een vermoeden te hebben wie de spam uit naam van First Class Entertainment heeft gestuurd, maar wil geen naam noemen. “Een tijdje terug heeft Herman ook al allemaal scheldmailtjes ontvangen. De politie zal uitzoeken wie de spam heeft verstuurd.”

Reclametekst

Veens zegt dat hij inmiddels aangifte heeft gedaan tegen de gebruikers van de Braatolizer. “Wij en onze klant hebben door deze actie behoorlijke schade geleden. De naam van First Class Entertainment is onderuitgehaald. Het verhaal dat hij een spammer is, blijft de komende jaren op internet rondwaren.”

Veens wil samen met First Class Entertainment via de rechter een schadeclaim van ’tientallen duizenden euro’s’ opleggen aan degenen die verantwoordelijk zijn geweest voor de actie.

Webloggers ‘Reet’ en ‘Blues’ van Retecool.com zijn niet onder de indruk van het verweer van Veens. “Joe jobs zijn opeens wel erg populair”, stelt ‘Reet’. “Elke keer als er een spammer wordt aangepakt door wie dan ook, verweert hij zich door te zeggen dat het een joe job is.”

“Als het een joe job is, dan is dat uiteraard bijzonder lullig voor First Class Entertainment, maar de mail lijkt niet op een joe job”, aldus ‘Reet’. “Joe jobs proberen doorgaans een bedrijf of persoon zwart te maken. Daar was in dit geval geen sprake van. Het mailtje bestond uit een reclametekst met een link”, vult ‘Blues’ hem aan.

De spam voor First Class Entertainment staat niet in het spamoverzicht van Spamvrij.nl. Volgens Rejo Zenger van Spamvrij.nl zijn er onvoldoende klachten over het bericht binnengekomen om een vermelding te rechtvaardigen.