NVPI voorziet mooie toekomst online muziek

Dat stelt de NVPI bij de presentatie van de jaarcijfers over 2004. De singleverkoop loopt al jaren sterk terug. In 2004 werden er 2,7 miljoen singles verkocht, ruim 15 procent minder dan het jaar daarvoor.

Cijfers over hoeveel muziek Nederlanders via internet kopen, zijn over 2004 niet beschikbaar. Vanaf begin dit jaar houdt de NVPI bij hoeveel tracks er online worden verkocht. De eerste tussenstand maakt de organisatie over een halfjaar bekend.

De muziekmarkt blijft ondertussen kwakkelen. Het aantal verkochte exemplaren (albums, singles en muziekvideo’s) daalde met 5 procent, de omzet nam met 7 procent af. Behalve de singleverkoop neemt ook de albumverkoop af (met 5,9 procent). De verkoop van muziek-dvd’s zit daarentegen in de lift.

Games

De prijzen van computerspellen zijn in 2004 flink gedaald. Pc-games werden 17 procent goedkoper, consolegames 11 procent. Volgens de NVPI werden er vorig jaar 27 procent meer games verkocht. De omzet steeg in 2004 met 12 procent tot 187 miljoen euro.

Nederlanders gaven 119 miljoen euro uit aan consolegames en 68 miljoen euro aan pc-spellen. ‘Grand Theft Auto: San Andreas’, ‘The Sims 2’en de ‘Socom’-serie waren vorig jaar de grote kassuccessen.

Films

Met de verkoop van dvd’s gaat het nog steeds crescendo. Het aantal verkochte dvd’s steeg in 2004 met een kwart. In totaal gingen er 23,8 miljoen dvd’s over de toonbank. De omzet nam met 21 procent toe.

De opmars van de dvd gaat gepaard met een neergang van het aantal verkochte voorbespeelde videobanden. Vorig jaar leverde de verkoop van videobanden 1,95 miljoen euro op, 67 procent minder dan een jaar eerder.