MailMedia neemt belang in Sapenda

Van Mil is directeur van het bedrijf MailMedia. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, wil hij niet zeggen. Wel gaat het volgens hem om een ‘financiële transactie’. Het belang is dus niet met aandelen betaald.

Een investering in een internetuitgever lijkt niet erg voor de hand te liggen in deze moeilijke tijden voor internetbedrijven. Van Mil denkt daar echter anders over. “Sapenda maakt op dit moment al winst.”

Van Mil wil de winst onder meer vergroten door te starten met het uitgeven van gesponsorde nieuwsbrieven. “Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan energiebedrijven die regelmatig contact willen hebben met hun klanten. Die doen dat nu met een papieren uitgave, maar dat kan natuurlijk ook met een maandelijkse nieuwsbrief via internet.”

Daarnaast wil de nieuwsbriefuitgever meer abonnees werven voor zijn nieuwsbrieven (Sapenda heeft nu in totaal 200.000 abonnees). Daartoe wil MailMedia onder meer enkele andere nieuwsbrieven overnemen. “Veel gespecialiseerde nieuwsbrieven maken geen winst. Wij zouden dat wel kunnen doen doordat we de redactie en de advertentieverkoop kunnen bundelen.”

Advocatuur

Namen van elektronische nieuwsbrieven die het bedrijf zou willen overnemen, noemt Van Mil niet. “We zijn zowel geïnteresseerd in algemene nieuwsbrieven als in nieuwsbrieven die een selectieve doelgroep, zoals de advocatuur, bedienen.”

Daarnaast verwacht Van Mil dat de inkomsten uit het doorverkopen van content zal toenemen. Nu plaatst internetaanbieder Het Net al nieuwsberichten van Sapenda door.

De redactie van Sapenda bestaat op dit moment uit drie arbeidsplaatsen. Op de afdeling advertentieverkoop werkt een persoon. Dat moeten er in de toekomst meer worden, aldus Van Mil.

Sapenda werd in 2000 opgericht door Kees Zegers en Sacha Prins. Zij waren ook betrokken bij de nieuwssite Nu.nl. Behalve in Nederland is de nieuwsbrievenuitgever actief in Italië, Frankrijk en Duitsland.