Internethype zorgt voor kledingrevolutie

Het is het cliché van de internetsector: de nerd die niet strak in het pak op zijn werk komt, maar in een T-shirt en een ongewassen spijkerbroek.

Hoewel van de internetsector na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel steeds minder overblijft, is de dotcom dress code nog onverminderd populair, zo schrijft de San Francisco Chronicle. Ook in andere sectoren dan die van de hippe technologiebedrijfjes.

Slechts twaalf procent van alle Amerikaanse bedrijven houdt zich nog aan de ouderwetse kledingvoorschriften van pak en stropdas, zo blijkt uit onderzoek.

De baas die in zwembroek en handdoek binnenkomt (oké, oké, dat was wel na de zwemles) en medewerkers met een oranje wielrenbroek of een broek met luipaardenprint: de onderzoekers zijn het allemaal al tegengekomen.

Met name in San Francisco is informele kleding het helemaal, stelt de San Francisco Chronicle tevreden vast. De casual kleding beperkt zich daar niet tot een dag in de week, maar is op alle werkdagen van toepassing.

Consultant Chris Nicita is maar wat blij met de nieuwe kledingcultuur. “Strijken kost gewoon te veel tijd.”