Gehandicapte: ‘Robeco lachte ons vierkant uit’

Dat zegt Paul Erkens, de `blinde ambassadeur’ van Drempels Weg, een campagne om websites beter toegankelijk te maken voor gehandicapten.

“Veel bedrijven en instellingen waren heel welwillend. Maar bij Robeco Advies werden we recht in ons gezicht uitgelachen. Dat je je daarmee bezig houdt, zeiden ze. Dat was echt een klap in mijn gezicht”, aldus Erkens.

Ligt het niet voor de hand dat bedrijven geen extra kosten willen maken voor gehandicapten? Zoveel gehandicapten zijn er toch niet?

Erkens: “Dat heb je mis. Denk bijvoorbeeld ook eens aan ouderen die slechter kunnen zien. Alles bij elkaar zijn er Nederland 1,5 miljoen mensen met een beperking waardoor het lastig is om het internet op te gaan. Bovendien is het niet moeilijk om sites beter toegankelijk te maken.”

Nog meer tegenslagen gehad?

Erkens: “Albert Heijn was een hardnekkig bedrijf. Het was één van onze eerste doelen, maar het heeft lang geduurd om hen zover te krijgen. Uiteindelijk zijn ze toch vol overtuiging overstag gegaan, als honderdste site. Albert Heijn neemt internet en gehandicapten erg serieus. Dat is mooi, want voor gehandicapten is winkelen via internet vaak een uitkomst.”

Jullie hebben regelmatig sites tegen het licht gehouden. Daarbij velden jullie doorgaans een vernietigend oordeel. Was je verbaasd dat het zo slecht gesteld was met de toegankelijkheid van sites?

Erkens: “Eigenlijk wist ik van tevoren al vaak wat ik moest invullen. Het lezen van kranten op internet is voor mij bijvoorbeeld een heidens karwei. Na een paar regels op de voorpagina moet je al doorklikken. Als je dat doet, moet je vervolgens eerst langs allerlei menu’s en navigatieonderdelen aan de boven- en zijkant van de pagina. Ik ben zo zes minuten kwijt voor ik bij een artikel ben aangekomen. Het nieuws volg ik dan ook voornamelijk via de radio.”

Hoe surf je zelf over het internet?

Erkens: “Ik heb lange tijd de tekstbrowser Lynx gebruikt, maar tegenwoordig surf ik gewoon met de Internet Explorer. Met de gratis add-on WebFormator van een Duitse fabrikant van brailleleesregels kan dat prima.”

Wat irriteert je het meest op internet?

Erkens: “Flash is een ramp. Maar verder is er niet één zaak die er bovenuit steekt. Ontwikkelaars van websites moeten zich gewoon houden aan alle richtlijnen die op onze site staan, als ze hun pagina’s toegankelijk willen maken.”

Vanaf vandaag zijn jullie geen ambassadeurs meer. Zou de overheid dit project niet langer financieel moeten ondersteunen?

Erkens: “We waren goed op dreef en er is nog veel werk te doen. De staatssecretaris stond ook achter het werk dat we doen. Maar de beslissing om na één jaar de taken over te dragen aan het Landelijk Bureau Toegankelijkheid is al eerder genomen. Daar kan ik ook niets aan veranderen. Door ons vertrek verdwijnt wel het gezicht van de campagne.”

Tot slot, heb je de site van WebWereld wel eens bezocht?

Erkens: “Ja, ik heb zelfs een abonnement op de nieuwsbrief. Over het algemeen heb ik niets te klagen. Alleen van die getallen in de url’s van de artikelen word ik geschift. Jullie zitten nu al boven de tienduizend. Kan WebWereld niet gewoon weer een keer bij één beginnen?”