Forse kritiek op popups bij vernieuwde teller Nedstat Basic

In juli werd bekend dat het advertentiebedrijf Ad Pepper de gratis bezoekersteller Nedstat Basic overnam. Afgelopen dagen kregen de bezitters van een Nedstat-teller een mailtje van de nieuwe eigenaar. Ad Pepper heeft de lay-out van de tellerpagina gewijzigd. De teller heet vanaf nu Webstats4u.

De lay-out en de nieuwe naam zijn niet de enige veranderingen. Op pagina’s met een Webstats4u-teller verschijnen opeens popups. Dit tot ongenoegen van de beheerders van dergelijke pagina’s. “Bezopen”, stelt de webmaster van onder meer van Leukespelletjes.nl. “Op al mijn sites verschijnen popups en floating banners van die lui.” Hij is van plan de tellers binnenkort te verwijderen.

De site Tellertest.com, die een overzicht biedt van allerhande hulpmiddelen voor het analyseren van de bezoekersaantallen, roept gebruikers van Webstats4u op om de teller te verwijderen. De site omschrijft de nieuwe teller als een ‘agressief advertentieproduct’.

“De bezoeker krijgt die popup eenmaal te zien, daarna staat er een cookie op je systeem dat voorkomt dat de popup nog een keer verschijnt. Dit is uiteraard een ongewenste ontwikkeling”, stelt Tellertest.com.

Voorwaarden

Onderaan het mailtje dat Webstats4U naar zijn Nederlandse gebruikers stuurde, staat: “Om de nieuwe ontwikkelingen te financieren en om je verder te kunnen voorzien van ’s werelds beste gratis teller voor je website in de markt, zal Webstats4U advertising sponsorships op de rapportagesite accepteren en soms andere vormen van advertenties aannemen. Deze reclame-uitingen zullen niet direct op jouw website geïmplementeerd worden.”

In de (Engelse) algemene voorwaarden staat echter iets anders: “Met de installatie van Webstats4u op een site gaat men er mee akkoord dat WMS het recht heeft om advertenties te plaatsen op de site in elk formaat en via elk kanaal, waaronder maar niet beperkt tot e-mail, layer ads, pops, banners en andere gebruikelijke formaten.”