Bond wil overheidsingrijpen tegen telefoonterreur

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat mensen die zich hebben aangemeld bij Infofilter van de telemarketingbranche, soms toch nog worden gebeld. Bedrijven die zijn aangesloten bij Infofilter, mogen consumenten die staan ingeschreven bij Infofilter niet bellen.

“Infofilter werkt op basis van vrijwilligheid. Dat is een groot manco”, stelt Juli√ętte Oolders van de Consumentenbond. “Bedrijven kunnen zich daarbij aansluiten, maar bedrijven die zich niet hebben aangesloten, gaan gewoon door met het lastigvallen van consumenten.”

De Consumentenbond wil nu dat een overheidsinstantie er op gaat toezien dat alle bedrijven zich onderwerpen aan een centraal register waar consumenten zich kosteloos kunnen afmelden voor telefoontjes van marketeers. Mensen die dan toch nog worden gebeld, moeten eenvoudig hun klacht kunnen melden.

Er moeten bovendien zwaardere straffen komen voor bedrijven die consumenten opbellen, die hebben aangegeven dat ze niet zijn gediend van dergelijke telefoontjes, stelt de Consumentenbond.

Meldpunt

Eind maart opende de Consumentenbond een meldpunt waar mensen konden klagen over ongevraagde verkooptelefoontjes. De bond heeft daarop 6.700 meldingen binnengekregen.

Volgens de Consumentenbond kennen veel mensen Infofilter niet. “De bekendheid is heel laag. Naar aanleiding van ons meldpunt zijn er 43.000 aanmeldingen bij Infofilter binnengekomen”, zegt Oolders.

Volgens de Consumentenbond ondersteunen het CDA en D66 de conclusies van het onderzoek van de bond. “Rendert Algra van het CDA en Lousewies van der Laan van D66 willen de branche nog een halfjaar de tijd geven. Daarna willen ze met wetgeving komen”, aldus Oolders.