Afsluiting dreigt na betalingsachterstand 1 cent

@Home-abonnee ‘Saskia’ moest even met haar ogen knipperen toen ze onlangs een mailtje kreeg van haar provider. De kabelaanbieder stelde dat “er een achterstand ontstaan is van EUR 0,01. Wij verzoeken u dit bedrag voor de 1e van de komende maand over te maken (…). Als wij uw betaling niet voor de 1e van de komende maand ontvangen hebben, zijn wij genoodzaakt tot (tijdelijke) afsluiting van uw internetverbinding.”

Marieke van Kruiningen, woordvoerster van @Home, wijt het mailtje aan een ‘menselijke fout’. “Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Mensen worden niet zomaar afgesloten. Dat gebeurt alleen als de betalingsachterstand te hoog is en pas nadat er verscheidene malen contact is geweest met de klant in kwestie.”

In een mailtje aan @Home biedt ‘Saskia’ aan om die ene eurocent tegelijkertijd met haar volgende abonnementsgeld over te maken. Dat bedrag zal sowieso hoger zijn dan voorheen: @Home verhoogt de abonnementsprijs met 11,2 procent.

Onacceptabel

Dat is geheel tegen de zin van de gebruikersvereniging Troubles@Home die de prijsverhoging ‘onacceptabel’ noemt. “Een prijsverhoging van 3,5 tot 4,5 procent vinden wij acceptabel. Als @Home de overige 6,7 tot 7,7 procent wil hebben, moet zij eerst maar eens de beloftes uit de reclamecampagnes waarmaken.”

Van Kruiningen kan zich voorstellen dat de prijsverhoging voor de klanten ‘heel vervelend’ is. “Maar we moeten veel investeren. Die kosten moeten we nu eenmaal doorberekenen aan onze klanten.”

Troubles@Home is niet overtuigd. “@Home heeft gewoon naar de prijzen van de directe concurrenten gekeken en geconcludeerd dat ze daar in de meeste gevallen onder zat. Vanwege het monopolie op kabelinternet is er voor @Home geen enkele reden om de prijs lager te houden dan ADSL. Verder gaan er geruchten dat Essent van plan is een goedkoper (en waarschijnlijk ook trager) kabelinternet-product op de markt te zetten.”

Van Kruiningen ontkent dat er plannen zijn voor een nieuw product. “We kijken altijd naar andere mogelijkheden, maar we hebben vooralsnog geen concrete plannen voor een nieuwe abonnementsvorm.”