Nederlanders zijn het afgelopen jaar 1 miljoen euro kwijtgeraakt aan bedrijven die een plug-in installeren waarmee een 0900-nummer wordt gebeld.
Dat heeft de Stichting Informatie Diensten Code (STIC) berekend. De STIC is een door de telecom- en 0900-industrie in het leven geroepen organisatie die toezicht houdt op het gebruik van 0900-nummers.
Directeur John van der Meulen: “We hebben vorig jaar 1200 klachten binnengekregen. Gemiddeld ging het om 800 euro per klacht. Op die manier zijn we aan het bedrag van 1 miljoen euro gekomen.”
Mogelijk zijn die 1200 klagers nog maar het topje van de ijsberg, zo denkt Van der Meulen. “In veel gevallen gaat het om erotische diensten. Het is maar de vraag of mensen het aan hun partner durven te vertellen dat ze door het gebruik van dergelijke diensten een enorme rekening hebben gekregen.”
De problemen ontstaan als internetters een site bezoeken, waar een plug-in voor een 0900-nummer wordt gedownload. In sommige gevallen hebben de bezoekers niet door dat de plug-in wordt geïnstalleerd of bellen ze elke keer dat ze opnieuw contact leggen met het internet, ongemerkt in op het 0900-nummer. Torenhoge telefoonrekeningen zijn het gevolg.
Veel internetklachten
De STIC is oorspronkelijk opgericht om problemen met 0900-telefoonnumers op te lossen. “Maar inmiddels is tachtig procent van de klachten die we binnenkrijgen, internet-gerelateerd”, aldus Van der Meulen.
De stichting kan besluiten om aanbieders van 0900-nummers af te sluiten. Dat is tot nu toe in één geval gebeurd, aldus Van der Meulen. De naam van het betreffende bedrijf wil hij niet noemen. “Dat kan ik pas doen nadat het hoger beroep heeft gediend.”
Het komende halfjaar zal de code die de STIC naleeft, worden geëvalueerd. Mogelijk zal daarbij worden besloten om de bewijslast om te draaien. Nu moet een klager nog aantonen dat hij misleid is door de aanbieder van 0900-nummers. De Consumentenbond dringt er op aan om de bewijslast bij de 0900-exploitanten te leggen: zij moeten aantonen dat ze de regels goed naleven.
“Ook de vraag of een bedrijf waarover veel klachten binnenkomen, niet eerder kan worden afgesloten, zal zeker worden meegenomen bij de evaluatie”, aldus Van der Meulen. Volgens Van der Meulen gebeurt er nu nog ‘nauwelijks’ iets met bedrijven waarover veel wordt geklaagd.