Webloguitgeverij Michiel Frackers van start

De start van de Small Media Group, zoals het project heet, heeft de nodige voeten in de aarde gehad. De eerste plannen dateren al van 2003. Door de zwangerschap en het overlijden van Anneloes Jenneskens, die als projectmanager bij de webloguitgeverij was betrokken, duurde het echter tot dinsdag tot het project officieel van start kon gaan.

“We hadden het beter de Slow Media Group kunnen noemen”, grapte Frackers dinsdagmiddag bij de presentatie van het project. Het overlijden van Jenneskens weerhield Frackers er niet van om door te gaan met het project. “Het was te leuk om het niet te doen.”

Het eerste blog van de Small Media Group is al enige tijd in de lucht. Toen Georgina Verbaan eind 2004 in de Playboy stond en half Nederland zich verbaasde over haar borstomvang hielp Frackers de actrice aan een blog. “Zo kon ze haar verhaal vertellen zonder tussenkomst van de pers”, aldus Frackers. “Binnen een paar dagen waren er 400.000 mensen langs geweest.”

Bashers.nl

De drie blogs die Frackers deze week bij de officiële lancering van de Small Media Group toevoegt, zijn: Bashers.nl (over games), Petrolhead.nl (auto’s) en Buro Renkema (humor).

Van deze drie nieuwe sites lijkt Bashers.nl het meest op een traditioneel weblog. Gamesjournalist Niels ’t Hooft en drie andere redacteuren schrijven korte stukjes over games. Petrolhead.nl en Buro Renkema zijn qua opzet minder standaard: bij deze blogs speelt video een belangrijke rol.

De makers van Bashers.nl begeven zich op een drukke markt: er zijn al flink wat Nederlandse websites over games. “Wij denken dat we het beter en leuker kunnen”, aldus ’t Hooft. “We zijn ook breder dan de meeste sites. We hebben niet alleen berichten over games voor de hardcore gamer, maar ook over spelletjes die je in je browser kunt spelen.”

Petrolhead.nl

Ook autojournalist Sjoerd van Stokkum, die via de site Petrolhead.nl video’s over auto’s aanbiedt, denkt zich eenvoudig te kunnen onderscheiden van de concurrentie – in zijn geval de autoprogramma’s op televisie. De autoprogramma’s op tv zijn namelijk allemaal gesponsord door automerken en daarom niet objectief, meent Van Stokkum. “Als je tijdens de programma’s van Michael Pilarczyk en Bavo Galema ligt te slapen, mis je niets.”

De besproken auto’s op Petrolhead.nl verschillen van de wagens die doorgaans in autoprogramma’s voorbij komen. “Bij ons hoeft het niet over de Opel Corsa te gaan”, zegt Van Stokkum die zes jaar redacteur was van Quote. “Het gaat bij ons over snelle, mooie, luxe auto’s.”

Buro Renkema

Buro Renkema is een project van Edo Schoonbeek (ex-BitMagic), Arjen Lubach (die enkele jaren geleden een hit scoorde met de Eminem-parodie ‘Jelle’) en Pieter Jouke.

Eind vorig jaar viel dit drietal al op met een gemonteerde toespraak van de Franse president Jacques Chirac op de melodie van ‘Het Land Van’ van rappers Lange Frans en Baas B. en met ‘De Gele Oordoppen’, de verkiezing van de slechtste podcasts.

Ter gelegenheid van de lancering van de site heeft Buro Renkema opnieuw een humoristische video in elkaar geknutseld. Deze keer betreft het de fictieve geschiedenis van Buro Renkema, dat volgens het filmpje reeds honderd jaar geleden werd opgericht ‘in het toen nog Groningse Assen’.

Content-syndicatie

De presentatie van de Small Media Group, die plaatsvond in het huis van ID&T-tycoon Duncan Stutterheim, trok veel bekijks. Journalisten, bloggers en andere geïnteresseerden waren massaal toegestroomd om zich op de hoogte te stellen van het nieuwe project van Frackers.

“Er is veel veranderd in tien jaar”, vindt Frackers die ruim een decennium geleden aan de wieg stond van Planet Internet. “Destijds was er vooral interesse van computerliefhebbers. Nu is internet relevant voor iedereen.”

Frackers was dinsdagmiddag de eerste om zijn rol bij het project te bagatelliseren. De Small Media Group moet de bloggers vooral de technische en commerciële beslommeringen uit handen nemen. Het bedrijf helpt de webloggers bij de hosting, het beheer, het ontwerp en de commerciële exploitatie. “Daardoor kunnen de bloggers zich concentreren op de dingen waar ze goed in zijn”, meent Frackers.

Frackers denkt dat de bloggers geld kunnen verdienen met advertenties op hun site, e-mailmarketing en content-syndicatie (het doorverkopen van content aan derden). De omzet wordt gedeeld.