Warenhuis kent ook op internet meer kijkers dan kopers

Winst hebben ze vaak nog nooit gemaakt, maar toch zijn de verwachtingen over internetbedrijven hooggespannen. Trouw besteedt in een serie aandacht aan de pioniers van de ‘nieuwe economie’ in Nederland. Aflevering 4: Hot-Orange, een warenhuis op internet.

Kopen op internet. Wie op een willekeurige middag door de Kalverstraat loopt, zal niet snel het idee hebben dat winkels op internet een grote bedreiging vormen voor de bestaande winkels. De gemakken van winkelen op internet -thuisbezorging, geen rijen voor de kassa’s, geen parkeerproblemen- wegen voor de meeste mensen duidelijk nog niet op tegen de voordelen van een echte winkel, waar je een broek nog gewoon kunt passen voor je ‘m koopt.

De meeste internetwinkels ontlenen hun bestaansrecht aan de prijs of de exclusiviteit van hun producten. Spullen kopen via internet is vaak goedkoper. En je kunt op internet producten kopen die in een gewone winkel moeilijk te krijgen zijn. Zo noemt de bekendste internetwinkel, Amazon.com, zichzelf ‘de grootste boekwinkel ter wereld’: bijna alle Engelstalige boeken zijn er te koop; ook de boeken die een gewone boekhandel eerst moet bestellen.

Veel internetwinkels richten zich op een productgroep, om daarin de meest complete of goedkoopste te worden. Zo niet Hot-Orange, de meest ambitieuze Nederlandse internetwinkel. Hot-Orange is een warenhuis op internet. Je vindt er van alles. ,,Hot-Orange maakt een selectie uit verschillende assortimenten. Wij lijken meer op de Bijenkorf dan op C & A”, aldus Roel de Hoop, oprichter en directeur van Hot-Orange. ,,Dat betekent dat je bij ons behalve boeken en cd’s ook parfum en litho’s van Herman Brood kunt kopen.”

Hot-Orange is ook niet goedkoper dan de winkel om de hoek. ,,Wij richten ons op mensen van 25 tot 45 jaar met een bovenmodaal inkomen maar weinig tijd. Mensen die uren de tijd hebben om verschillende internetwinkels af te gaan om twee gulden korting binnen te slepen, zijn bij ons aan het verkeerde adres. Wij gaan voor de levensgenieters.”

Hot-Orange ging in oktober vorig jaar van start. De investeerders Nesbic en Gorillapark en het telecombedrijf Versatel staken

6 miljoen gulden in de winkel. Het grootste gedeelte van het geld gaat op aan marketing. Hot-Orange is het in het eerste jaar vooral te doen om het krijgen van naamsbekendheid. Al het andere -bezorging, klantenservice en financiële afhandeling- probeert Hot-Orange uit te besteden.

Het runnen van een internetwinkel gaat niet altijd van een leien dakje. In een discussie op internet beklaagde een vrouw zich onlangs over de slechte afhandeling van een bestelling voor Valentijsdag. Het cadeau dat de vrouw ruim op tijd bij Hot-Orange had besteld, kwam een week te laat aan. Bovendien werd het afgeleverd bij haarzelf in plaats van bij haar geliefde. De Hoop erkent dat er dingen misgaan. ,,Een internetwinkel is iets heel anders dan een gewone winkel, waar een klant binnenkomt en met het product onder de arm naar buiten loopt. Er kunnen zich allerlei problemen voordoen. Een klant kan zijn adres verkeerd intypen of niet thuis zijn op het moment dat wij het komen afleveren.”

Aanvankelijk was het plan om dit jaar naar de beurs te gaan. Dat idee heeft De Hoop inmiddels laten varen. ,,Het beursklimaat voor internetbedrijven is te slecht. Voor ons is het makkelijker om geld op te halen bij andere investeerders die wel snappen waar we mee bezig zijn.”

Zoals bijna elke internetwinkel maakt Hot-Orange nog verlies. Gegevens over de omzet en het aantal klanten wil De Hoop niet kwijt. ,,Maar we hebben per maand meer dan 100000 bezoekers op onze site.” Dat betekent niet dat Hot-Orange ook zoveel klanten heeft. De meesten komen om te kijken. Uiteindelijk gaat maar een paar procent van de bezoekers over tot een aankoop, voor Hot-Orange, met veertig man personeel, waarschijnlijk enkele duizenden per maand. De Hoop blijft optimistisch: ,,Over twee jaar maken we winst.”

Dit artikel verscheen in Trouw.