Fax, e-mail en voicemail op één plek

Winst hebben ze vaak nog nooit gemaakt, maar toch zijn de verwachtingen over internetbedrijven hooggespannen. Trouw besteedt in een serie aandacht aan de pioniers van de ‘nieuwe economie’ in Nederland. Aflevering 3: Xoip, een dienst die gebruikers in staat stelt overal faxen, e-mails en voicemailberichten te lezen en te beluisteren.

Altijd en overal bereikbaar. Half Nederland heeft inmiddels een mobiele telefoon. Maar een internetjunk die zijn mobieltje gebruikt om zijn nieuwe e-mailtjes te beluisteren, kom je nog niet vaak tegen in de trein. Het omgekeerde zie je ook nog weinig: mensen die hun voicemailberichten via e-mail beluisteren. Toch kan het al wel, evenals het ontvangen van faxen via e-mail. In Nederland bijvoorbeeld via Xoip, een bedrijf dat zich specialiseert in unified messaging: het op een punt organiseren van alle berichten die je binnenkrijgt.

Xoip-leden krijgen een eigen telefoonnummer toegewezen. Op dat nummer kunnen ze faxen en voicemailberichten ontvangen, maar ze kunnen dat nummer ook bellen om hun e-mailberichten te beluisteren. De faxen en voicemailberichten worden automatisch doorgestuurd naar het e-mailadres van de gebruiker. Die kan ze op zijn computer bekijken of beluisteren.

Het gebruik van Xoip is niet aan een plaats gebonden. Zo kan ook de rugzaktoerist in een Australisch internetcafé zijn voice-mailberichten beluisteren.

De oprichters van Xoip keken het idee af van bedrijven in de Verenigde Staten. ,,Qua techniek stelt het allemaal niet zo veel voor, maar wij waren wel de eersten die er in Nederland mee begonnen”, vertelt Michiel van Kuijen, een van de oprichters van Xoip. Ze begonnen in juli 1999 met drie man op veertig vierkante meter in een Amsterdams grachtenpand. Het geld kwam van vrienden en bekenden.

In maart van dit jaar haalde het bedrijf 7 miljoen gulden op bij verschillende investeerders, onder wie ex-Philipsbestuurder Roel Pieper. Inmiddels werken er 25 mensen en is het bedrijf verhuisd naar de Wibautstraat. ,,Dit pand staat eigenlijk op de nominatie om gesloopt te worden. Maar het zit nu helemaal vol met internetbedrijven die wel geïnteresseerd zijn in de kantoorruimte. Ze laten het dus nog maar even staan.”

De diensten van Xoip zijn geheel gratis. Tot nu toe hebben 170000 mensen zich bij Xoip aangemeld. Van Kuijen geeft toe dat een deel van die mensen ‘slapende gebruikers’ zijn: mensen die zich een keer hebben aangemeld, maar vervolgens nooit gebruik maken van de dienst.

De inkomsten haalt Xoip uit de zogeheten kickback-vergoeding. Dat is een vergoeding die telecombedrijven betalen aan bedrijven (met name internetaanbieders) die veel telefoonverkeer genereren. ,,Negentig procent van de mensen die onze diensten gebruiken, belt op via KPN. Omdat wij zelf zijn aangesloten via Energis, het vroegere Enertel, moet KPN een gedeelte van de gesprekskosten overmaken aan Energis. En van dat bedrag krijgen wij weer een deel”, legt Van Kuijen uit.

Over de hoogte van de vergoeding wil Van Kuijen niks kwijt, maar een vetpot is het waarschijnlijk niet. Bij kickbackvergoedingen gaat het doorgaans om bedragen van een tiende cent per minuut.

Misschien dat Xoip met advertenties meer kan verdienen. Binnenkort wil het bedrijf reclameberichten gaan meesturen met de e-mailtjes met faxen en voice-mailberichten. ,,We hebben een interessante doelgroep”, denkt Van Kuijen. ,,Onze gebruikers lopen voorop met het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen en zijn bijvoorbeeld aantrekkelijk voor bedrijven die willen adverteren voor een nieuwe mobiele telefoon.”

Dit artikel verscheen in Trouw.