Het winkelconcern Vendex KBB heeft een belang van 10 procent in het online warenhuis Hot-Orange genomen.
Volgens directeur Roel de Hoop van Hot-Orange is de deal ‘essentieel’ voor het voortbestaan van zijn bedrijf. “Gezien het huidige sentiment op de aandelenmarkt is een beursgang voor ons niet aantrekkelijk.”
Onderdeel van de deal is dat Hot-Orange zal gaan samenwerken met Kijkshop, een van de winkels van Vendex KBB. Kijkshop is al langer actief op internet en zou met zijn e-commerceactiviteiten zelfs winst maken.
Vendex KBB (bekend van de V&D, Bijenkorf en Hema) hoeft niet te betalen voor zijn aandeel in Hot-Orange. De Hoop: “Het gaat niet om een geldinvestering. Vendex KBB is vooral belangrijk voor de infrastructuur.”
“Dankzij de samenwerking met Vendex KBB kunnen we nu ons eigen magazijn opheffen”, legt De Hoop uit. Voor de bezorging van producten zal Hot-Orange gebruik gaan maken van de faciliteiten van Kijkshop. “Daarnaast kunnen we profiteren van de marges die een grote inkoper als Vendex KBB bij de leveranciers kan bedingen.” Op die manier zou Hot-Orange ‘miljoenen op jaarbasis’ kunnen besparen.
Hoewel dit een deal met gesloten beurzen betreft, heeft Vendex KBB wel een optie op uitbreiding van het aandeel in Hot-Orange. Daarvoor moet Vendex KBB dan wel betalen. Onder welke omstandigheden Vendex gebruik zal maken van deze mogelijkheid kan Peter van Bakkum, woordvoerder van Vendex KBB, niet zeggen.