Tariefsverhoging KPN treft vooral internetters

Lokaal bellen wordt duurder. De prijs die KPN daarvoor per minuut rekent gaat omhoog naar 6,25 cent overdag (is nu 5,62 cent), 3,31 cent tijdens daluren (nu: 3,05 cent) en 2,20 cent in het weekend en ’s nachts (nu: 2,05 cent).

Het starttarief gaat echter omlaag van 10 cent nu naar 7,71 cent vanaf 15 augustus. Voor consumenten betekent dit dat korte gesprekken goedkoper worden, terwijl langere gesprekken duurder zullen uitvallen. Volgens KPN zal de gemiddelde klant daardoor uiteindelijk even duur uit zijn als nu.

Omdat internetters doorgaans lang inbellen, krijgen zij de rekening gepresenteerd voor de tariefswijzing van KPN. Overdag zijn internetters al na 4 minuten duurder uit. ’s Avonds ligt het omslagpunt op 9 minuten, terwijl ’s nachts en in het weekend 15 minuten de grens is.

Volgens KPN-woordvoerder Martine Kooreman valt de tariefsverhoging wel mee. “Het gaat echt om een marginale tariefsverhoging. Iemand die overdag een uur zit te internetten, is in de toekomst 36 cent duurder uit. Alleen als je een extreem belgedrag hebt, zal de rekening duurder uitvallen.”

06760-nummer

“Bovendien kunnen providers het probleem van de tariefsverhoging makkelijk ondervangen door in plaats van hun gewone inbelnummer een 06760-nummer in gebruik te nemen”, aldus Kooreman. Bij een 06760-nummer kunnen providers grote hoeveelheden belminuten tegen een lager tarief inkopen.

De vraag is of de internetaanbieders nu inderdaad massaal hun toevlucht zullen nemen tot een 06760-nummer, zoals KPN verwacht. Internetaanbieder XS4ALL, zelf een dochter van KPN, is er in ieder geval nog niet uit. “We staan niet te popelen om een 06760-nummer in te voeren”, zegt woordvoerder Sjoera Nas.

Met name de administratieve rompslomp die de invoering van een 06760-nummer met zich mee zal brengen, baart haar zorgen. “Als we op een 06760-nummer overstappen, moeten we al onze klanten een aparte rekening sturen voor alle gebelde minuten. We hebben al even zitten rekenen en volgens ons valt het prijsverschil tussen normaal inbellen en inbellen via een 06760-nummer al bijna weg door de duurdere facturering.”

Een alternatief model, waarbij klanten van XS4ALL een vast tarief per maand blijven betalen en daarvoor onbeperkt kunnen inbellen, ziet Nas ook niet direct zitten. “Voor je het weet heb je Superweb-achtige taferelen, omdat abonnees opeens veel langer gaan inbellen.”

Daarnaast denkt Nas dat de invoering van een 06760-nummer een zware belasting voor de helpdesk van XS4ALL zal betekenen. “Het betekent dat mensen hun instellingen moeten gaan wijzigen en zo’n operatie levert altijd veel vragen op, bijvoorbeeld van mensen die hun wachtwoord zijn vergeten.”

Einde gratis internet

De tariefswijziging lijkt ook het einde van gratis internet in te luiden. Tegelijkertijd met de stijging van de tarieven voor lokaal bellen gaan de interconnectietarieven namelijk omlaag. Dat is slecht nieuws voor de gratis-internetproviders die voor hun inkomsten afhankelijk zijn van de zogeheten kickbackvergoeding die ze van telecomaanbieders krijgen.

Kooreman beaamt dat de verlaging van de interconnectietarieven nadelige gevolgen voor de gratis providers heeft. “Maar iedereen wist dat dat zou gaan gebeuren.”

Opta

KPN heeft besloten tot de tariefswijziging op verzoek van de telecomwaakhond Opta. De Opta wil namelijk af van de zogeheten prijssqueeze: het verschil tussen het bedrag waarvoor KPN belminuten aan concurrenten verkoopt en het bedrag dat de consument bij KPN moet betalen.

Dat verschil is bij lokale telefonie op dit moment zo laag dat het voor concurrenten van KPN (de carrier-selectieaanbieders) de moeite niet loont om met KPN te concurreren. De marges zijn te laag, volgens de Opta. Door de tarieven te verhogen wordt het voor concurrenten als OneTel, Tele2 en Scarlet aantrekkelijker om hun carrier-selectiediensten aan te bieden.

KPN zegt financieel geen baat te hebben bij de tariefswijziging. De maatregelen hebben geen gevolgen voor gesprekken buiten de regio, gesprekken naar mobiel en internationale gesprekken.