AbFab dat onder meer verantwoordelijk is voor de reclame per e-mail voor NRC Handelsblad, verdedigt zich tegen de ‘zeer geëmotioneerde reacties’.
In een verklaring zegt AbFab het te betreuren dat er geen ‘volwassen discussie’ over reclame per e-mail (door AbFab ‘opt-out e-mail marketing’ genoemd) gevoerd kan worden. AbFab wijt dat aan ‘een select aantal figuren’.
“Door intolerant te reageren hoopt men kennelijk het onderwerp in de taboesfeer te drukken. Dissidente meningen worden al snel op een keiharde manier uit de vaak toch pseudo-openbare media geweerd, gecensureerd of bedolven onder kanonnades van woorden die niet in woordenboeken voor lijken te komen”, stelt AbFab in zijn verklaring.
Er is niets mis met reclame per e-mail, vindt AbFab. Andere vormen van ‘opt-out direct marketing’ (zoals telemarketing en reclamedrukwerk) zijn toch ook ‘al lang geaccepteerd’?
Adres verwijderen
Bovendien kan iemand die niet is gediend van reclame per e-mail, zijn adres makkelijk laten verwijderen uit de bestanden van de reclamemakers. “Bij mailings die AbFab verstuurt hoeft men daarvoor maar op een ‘hyperlinkje’ te klikken.”
Tegenstanders van reclame per e-mail ontraden de ontvangers van spam om in te gaan op de mogelijkheid om je e-mailadres te laten verwijderen. Een dergelijke reactie betekent voor de spammers immers een bevestiging van het bestaan van het adres.
Bovendien is het de wereld op zijn kop, vinden de tegenstanders van reclame per e-mail: laat de reclamemakers zelf maar zorgen dat ze alleen e-mail versturen naar mensen die daarop zitten te wachten.
AbFab heeft geen boodschap aan de tegenstanders van spam en vermoedt zelfs een samenzwering. “De internetelite neemt niet de moeite om van de opt-out procedure gebruik te maken. Wellicht dat zij het te druk hebben met het ontketenen van hun agressieve tegenacties en zich zelfs de moeite getroosten om adressen expres in marketingbestanden te laten opnemen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ’testadres’ in een nieuwsgroep. Vervolgens wordt er moord en brand geschreeuwd wanneer daar inderdaad een commercieel e-mailtje op ontvangen wordt.”
‘Goh, wat leuk’
Maar er zijn meer goede argumenten voor reclame per e-mail, volgens AbFab. Zo blijkt uit de reacties dat veel ontvangers geen enkel probleem hebben met de reclame.
“Wij kunnen uit ervaring mededelen, dat het aantal ontvangers wat ‘doorklikt’ naar de website van de verzender overeenkomt met het aantal mensen dat middels een linkje in onze e-mailings aangeeft niet meer gediend te zijn van verdere mailings van ons bedrijf. Het aantal klagers komt overeen met het aantal mensen dat antwoordt: ‘Goh, wat leuk dat we e-mail van u ontvangen, ik maak al jaren gebruik van uw product of dienst.'”
Een van de belangrijkste argumenten van de tegenstanders van reclame per e-mail – de ontvanger betaalt voor het ontvangen van de boodschap van de adverteerder – weerlegt AbFab niet in zijn verklaring. Wel komt dit punt voor in een ‘opsomming van voornamelijk onredelijke of overtrokken argumenten’.
Bij AbFAb was donderdag niemand bereikbaar voor een nadere toelichting op de verklaring.