SP: KPN moet stoppen met Switchpoint-dienst

Via de betaaldienst Switchpoint Incasso van KPN is het sinds kort mogelijk om online bedragen tot drieduizend euro te betalen. De enige informatie die een internetgebruiker hoeft te verstrekken voor het doen van een betaling, is zijn vaste telefoonnummer thuis en het bank- of girorekeningnummer waarmee de telefoonrekening wordt betaald.

KPN controleert de opgegeven combinatie en schrijft het bedrag van de rekening van de klant af. Betalen via Switchpoint Incasso kan alleen via de thuis-pc: de gegevens van de klant worden gekoppeld aan het ip-adres.

Tweede-Kamerlid Arda Gerkens is hoogst verbaasd over deze nieuwe dienst. “In eerste instantie dacht ik dat hier sprake was van een misverstand”, stelt Gerkens. “Huisgenoten, kinderen of de werkster kunnen allerlei dure aankopen doen of betaalde spelletjes spelen, zonder medeweten van de abonneehouder.”

Gerkens vindt dat KPN alleen online betalingen moet accepteren van mensen die bij het bedrijf opgeven dat ze gebruik willen maken van de dienst. Het SP-kamerlid wil van minister Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) weten of dit betaalsysteem wel aan alle wettelijke voorwaarden voldoet.

Creditcardnummer

KPN verwerpt de kritiek van de SP. Betalen via Switchpoint is helemaal niet zo onveilig, stelt woordvoerster Maaike Scholten. “Als je iemands creditcardnummer hebt, kun je overal ter wereld anoniem betalingen doen. Bij Switchpoint kan dat niet. Stel dat je werkster op jouw kosten een reis wil boeken, dan moet ze eerst inloggen op je pc en vervolgens je telefoon- en gironummer opgeven.”

Als iemand misbruik maakt van Switchpoint, dan is dat eenvoudig te achterhalen, volgens KPN. “Iemand die een reis boekt, moet zijn naw-gegevens achterlaten op de reissite. Zo kun je makkelijk achterhalen wie de reis heeft geboekt. Je kunt de boeking ook eenvoudig terugdraaien via het reisbureau”, zegt Scholten.

“Ik begrijp best dat er geen honderd procent veilige betaalmethode is”, zegt Gerkens. “Mijn bezwaar is echter dat KPN dit invoert zonder zijn klanten daarvan in kennis te stellen. Je moet bovendien zelf actie ondernemen om de mogelijkheid weer uit te zetten. Toen ik contact opnam met KPN Inlichtingen wisten die niet eens van het bestaan van deze nieuwe dienst.”

Scholten: “Mensen die niet willen dat er vanaf hun telefoonnummer gebruikgemaakt kan worden van de dienst, kunnen een mailtje sturen naar Switchpoint. Net zoals je het gebruik van 0900-nummers kunt blokkeren.”

WebWereld-lezer Tjalling Kuipers heeft een pagina gewijd aan de nadelen die er volgens hem kleven aan Switpoint Incasso.