Kledingmerk Puma probeert een einde te maken aan de verspreiding van twee nep-advertenties via internet.
Puma heeft het antwoord inmiddels gegeven: de advertenties zijn nep. “Deze aanstootgevende foto is gemaakt zonder dat wij daarvan op de hoogte waren of daarmee hebben ingestemd”, schrijft de sportkledingfabrikant in een brief (pdf) aan MemeFirst.
Met publicatie van de nep-advertenties moet MemeFirst overigens meteen ophouden, als het aan Puma ligt. Het bedrijf noemt de afbeeldingen ‘ongeautoriseerd, seksueel suggestief en lasterlijk’. Publicatie zou de goede naam van Puma beschadigen. Bovendien maakt MemeFirst met de ‘advertenties’ inbreuk op het merkrecht van Puma.
Volle glorie
“Op basis van het voorgaande eist Puma dat u onmiddellijk stopt met de publicatie en het gebruik van deze aanstootgevende Puma-afbeelding”, aldus de bedrijfsjurist Peter Mastrostefano in zijn brief.
MemeFirst is niet de enige internetpublicatie die een brief van Puma heeft ontvangen. Ook AdRants en Gawker hebben het verzoek gekregen om de afbeeldingen van hun site te verwijderen.
Felix Salmon van MemeFirst is niet van plan om de advertenties te verwijderen, zo schrijft hij. “Door met juridische stappen te dreigen zullen de afbeeldingen zeker niet verdwijnen. Er zijn tientallen sites die ze publiceren, en als we uiteindelijk gedwongen worden om ze van MemeFirst te halen, zullen we zeker linken naar andere plaatsen waar je de afbeeldingen in volle glorie kunt bewonderen.”