PTT Post start test met digitale brievenbus

Privver heet de digitale brievenbus, waarmee PTT Post vandaag van start gaat. Consumenten krijgen de mogelijkheid rekeningen, bankafschriften en overzichten digitaal te ontvangen. Voorlopig nog maar van vijf bedrijven: KPN Telecom, Nuon, Casema, SNS Bank en zorgverzekeraar VGZ. Maar dat moeten er snel meer worden. “We praten nog met honderden andere bedrijven”, aldus Arthur van Veen van PTT Post.

Gebruikers kunnen via de website van Privver inloggen op hun ‘digitale brievenbus’, die sterk lijkt op de bekende inbox van een e-mailprogramma. Klik een brief aan in het overzicht en je krijgt ‘m op je scherm. Als er een nieuwe brief is, wordt de gebruiker daarvan per e-mail op de hoogte gesteld.

De digitale brieven zien eruit als normale papieren brieven, maar bieden wel meer mogelijkheden. Zo is het onder meer mogelijk om met ‘één muisklik’ te betalen. Daarvoor moet de gebruiker zich wel eerst hebben aangemeld. De consument machtigt PTT Post om aan de bank door te geven welk bedrag van zijn rekening moet worden afgeschreven.

Test

Vanaf vandaag kunnen maximaal 6.000 consumenten zich aanmelden voor de test die tot september duurt. Als de pilot succesvol verloopt, zal PTT Post de dienst vanaf eind dit jaar ‘gefaseerd’ aan de rest van Nederland gaan aanbieden. Op hoeveel gebruikers PTT Post rekent, wil het bedrijf niet zeggen. “Maar we gaan er eigenlijk vanuit dat het niet kan mislukken”, aldus Van Veen.

Uit onderzoek van PTT Post zou zijn gebleken dat de consument behoefte heeft aan één persoonlijke brievenbus waarin hij digitale post van verschillende organisaties ontvangt. Van de 1,6 miljoen regelmatige internetters zou 70 procent (1,1 miljoen gebruikers) geïnteresseerd zijn in de nieuwe dienst. PTT Post richt zich aanvankelijk met name op de fanatieke internetters die tien tot vijftien uur per week op internet. Dat is volgens het bedrijf een groep van 850.000 personen.

Deurmat of digitaal

Tijdens de proef zullen de deelnemers hun post nog zowel op papier als in digitale vorm ontvangen. Daarna moeten ze echter de keuze maken tussen ‘deurmat of digitaal’. De ontvangen post blijft op de server van PTT Post staan.

Die is volgens het bedrijf goed beveiligd. Er wordt gebruik gemaakt van de Secure Socket Layer (SSL) techniek (128 bits encryptie), en verschillende firewalls. Daarnaast worden met enige regelmaat hackers op het systeem losgelaten. Om de postbus binnen te komen is echter alleen een gebruikersnaam en een wachtwoord vereist.

Logische stap

Volgens Harry Koorstra, directievoorzitter van PTT Post, is de digitale bezorging van post een ‘logische stap’ voor het bedrijf. “We bieden al jaren zogeheten datageoriënteerde diensten aan bedrijven aan. Op dit moment print en bezorgt PTT Post al 600 miljoen facturen, nota’s en afschriften voor zo’n 400 bedrijven.”

Voor de deelnemende bedrijven zijn de voordelen van Privver evident. “Nu kost het versturen van bijvoorbeeld een rekeningafschrift nog twee à tweeënhalve gulden. Als bedrijven hun post digitaal gaan versturen, kunnen ze tussen de dertig en vijftig procent op de kosten besparen.”

De consument daarentegen moet juist gaan betalen voor het ontvangen voor zijn post. Om de post op te halen, moet hij immers zijn computer opstarten en verbinding leggen met internet. Bovendien zal PTT Post de digitale postbus gaan gebruiken om reclame naartoe te sturen. “De consumenten blijft wel aan de knoppen zitten”, belooft Van Veen. “Gebruikers kunnen zelf bepalen welke interessante informatie ze willen ontvangen.”

Volgens PTT Post biedt de nieuwe dienst ook mogelijkheden voor expansie naar het buitenland. “Op internet worden we niet gehinderd door beperkingen van overheden die hun eigen postbedrijf willen beschermen”, aldus Van Veen. Soortgelijke diensten zijn het afgelopen jaar al van start gegaan in de Verenigde Staten, Canada, Nieuw-Zeeland, Zweden en Finland.