PTT heeft hoge verwachtingen van Privver

Dat zegt Arthur van Veen, algemeen directeur van Privver. In mei van dit jaar begon PTT Post met een test onder 6.000 Nederlanders. Die kunnen sindsdien de rekeningen, afschriften en overzichten van vijf bedrijven (KPN, Nuon, Casema, SNS Bank en zorgverzekeraar VGZ) digitaal ontvangen.

Gebruikers ontvangen de rekeningen niet langer per `slakkenpost’, maar moeten naar de digitale brievenbus van Privver op internet. Betalen kan vervolgens met één muisklik. De pilot is inmiddels `succesvol’ afgesloten, zegt Van Veen. “Van de 6.000 mensen die zich voor de test hadden aangemeld, heeft slechts 1 procent zich afgemeld.” Ook de deelnemende bedrijven gaan allemaal door.

Gemak

Volgens Van Veen roemen veel gebruikers het `gemak’ van de dienst. Gebruikers hoeven niet meer door wind en weer naar de brievenbus en kunnen overal ter wereld hun digitale post ophalen en rekeningen betalen. “Daarmee is Privver voor verschillende groepen interessant”, aldus Van Veen. “Het is een uitkomst voor mensen die om wat voor reden dan ook aan huis gekluisterd zijn, maar ook voor drukbezette tweeverdieners en mensen die op vakantie zijn. Uiteindelijk denken we dat de dienst voor 70 procent van de 3 à 4 miljoen actieve internetgebruikers aantrekkelijk kan zijn.”

Het gemak lijkt echter betrekkelijk: Privver biedt tot nu toe alleen nog maar de post van de vijf aangesloten bedrijven digitaal aan. Voor de rest moet de gebruiker nog altijd naar de brievenbus. “We werken er hard aan om meer bedrijven voor de dienst te interesseren”, aldus Van Veen. “We verwachten dat er eind volgend jaar 15 tot 20 bedrijven bij Privver zijn aangesloten. Sommige soorten post lenen zich daarnaast niet voor digitale aflevering.”

Voor bedrijven kan Privver aantrekkelijk zijn omdat ze daarmee volgens PTT Post 30 tot 50 procent op de kosten van het versturen van een brief kunnen besparen. Besparingen die overigens nog niet met de Privver-gebruiker worden gedeeld. “Maar dat zou in de toekomst best eens kunnen komen”, aldus Van Veen. “Net zoals bedrijven kortingen geven bij mensen die gebruikmaken van een automatische incasso. De beslissing daarover is echter aan de betreffende bedrijven.”

Hoge verwachtingen

Van Veen heeft hoge verwachtingen van de digitale post. “Uit onderzoek van Gartner in de Verenigde Staten blijkt dat daar nu al 10 procent van alle huishoudens gebruik maakt van soortgelijke digitale diensten.”

Van Veen trekt de vergelijking met de ontwikkeling van e-mail. “Daarbij kan ik me ook herinneren dat ik een van de weinigen was die het gebruikte. Korte tijd later hadden opeens heel veel mensen het. Iets dergelijks kun je Privver ook verwachten als er voldoende kritische massa ontstaat.”

Wanneer Privver winst gaat maken, wil Van Veen niet zeggen. “Daar kan ik niet al te expliciet over zijn. Maar we zouden dit natuurlijk nooit doorzetten als we niet dachten dat er geld mee te verdienen was. Ik ben geen ondernemer uit de e-wereld, ik heb ook zeep verkocht.”

Privver overweegt uitbreiding naar het buitenland. “Waarschijnlijk zullen we volgend jaar pilots opzetten in Duitsland en Engeland.”