Provider Chello filtert uitgaande mail op spam

“Het filter zoekt op een bepaalde combinatie van steekwoorden”, legt Ronald van der Aart van UPC Nederland uit. Chello heeft al langer een filter waarmee binnenkomende e-mail op spam wordt doorzocht.

Chello is in het verleden vaak bekritiseerd vanwege het lakse anti-spambeleid. Zo was de provider lange tijd erg populair bij de verzenders van zogeheten Nigeriaanse oplichtersmailtjes. “Ik weet daar weinig van”, aldus Van der Aart. “Maar we hebben een woelige tijd achter de rug, waar we prioriteiten hebben moeten stellen.”

De laatste maanden lijkt de provider druk bezig met het nemen van maatregelen tegen spam. “We merken dat er veel spam wordt verstuurd en maken ons daar zorgen over”, aldus Van der Aart. “Met dit nieuwe filter en andere maatregelen willen we onze verantwoordelijkheid nemen.”

Privacy

Volgens de UPC-woordvoerder kleven er geen privacybezwaren aan de nieuwe filtermethode. “We checken niet op inhoud. We lezen de e-mails niet, we registreren niets, we slaan niets op. Dat mag ook niet in verband met de privacywetgeving. Maar we mogen op basis van onze algemene voorwaarden wel maatregelen nemen om de integriteit van ons netwerk overeind te houden.”

“Iemand die niet spamt, heeft van ons niet te vrezen”, aldus Van der Aart. “Het filter staat conservatief ingesteld. Een e-mail wordt niet tegengehouden als iemand toevallig ‘Viagra’ in zijn bericht noemt. Er is een bijzondere combinatie van steekwoorden nodig.”

Karin Spaink van Spamvrij.nl is echter niet te spreken over de door Chello gekozen oplossing om spam te bestrijden (filteren op basis van steekwoorden). “Dat betekent dat ook een legitieme verzendlijst, waarmee – noem een dwarsstraat – hypotheekoffertes worden verzonden, niet meer kan functioneren bij Chello, ook al is alles netjes confirmed opt-in. Dat zou bizar zijn.”

“Chello weet toch dat dat het niet content is dat bepaalt of iets spam is, maar consent, toestemming? En toestemming kun je niet aan de hand van steekwoorden bepalen. Het betekent ook dat Chello-abonnees hun binnengekomen spam niet meer bij ons kunnen melden, wat me toch niet Chello’s bedoeling lijkt.”

Eigen verantwoordelijkheid

Chello overweegt nog meer maatregelen tegen spam te nemen, maar de woordvoerder van UPC Nederland wil daar nog weinig over kwijt. “Daar ga ik nog niet op vooruitlopen. We willen de spammers niet wijzer maken dan ze al zijn.”

Ook wil de kabelaanbieder zijn klanten meer gaan voorlichten. “Wij nemen nu onze verantwoordelijkheid, maar dat ontslaat klanten natuurlijk niet van hun eigen verantwoordelijkheid. Op dit moment biedt Chello in samenwerking met Symantec al een korting aan op anti-virusproducten. In de toekomst willen we meer gaan doen om klanten te helpen bij het beveiligen van hun pc.”

Het gebeurt regelmatig dat klanten van Chello zonder het te weten worden gebruikt voor het versturen van spam. Dat komt bijvoorbeeld doordat ze besmet zijn met het Sobig.F-virus of omdat er op een andere manier een achterdeurtje op hun pc is opengezet. Met een snelle kabelinternetaansluiting zijn ze dan een gewild slachtoffer voor spammers.

“Als we zien dat er veel spam vanaf één adres wordt verstuurd en als de betreffende klant zegt van niets te weten, nemen we soms ook bij die persoon thuis poolshoogte. Dat is erg arbeidsintensief, maar dat hebben we ervoor over”, aldus Van der Aart.