PCM wil concurreren met YourNews en ANP

Dat zegt Marina Kooijmans, directeur van PCM Interactieve Media (PIM), de internetafdeling van het krantenconcern. Daarmee gaat PCM de concurrentie aan met onder meer YourNews en het ANP die al langer ‘content’ verkopen aan internetproviders en portals.

PIM hoopt ‘na de zomer’ met het verkopen van krantenartikelen van start te gaan. “Voor het zover is, moeten we eerst nog een robbertje vechten met de krantenredacties en de medewerkers over de auteursrechten”, aldus Kooijmans. PCM is nog altijd verwikkeld in een conflict met haar freelancers. De freelancers vinden de huidige vergoeding van 2 procent van hun honorarium voor het elektronisch hergebruiken van hun artikelen te weinig.

Op dit moment biedt PCM de artikelen uit haar kranten (de Volkskrant, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, Trouw en Het Parool) alleen aan binnen een ‘gesloten omgeving’, via de Nederlandse Pers Databank (NPD). PCM verkoopt de NPD, waarin bijna alle artikelen staan die in de PCM-kranten zijn verschenen, aan bibliotheken en bedrijven.

Het plan om de krantenartikelen nu ook aan providers en portals te verkopen maakt deel uit van de nieuwe strategie van PIM, die Kooijmans samenvat als ‘nieuws, netwerk en syndication’.

“Zoals alle internetbedrijven heeft ook PIM te lijden onder het negatieve marktsentiment”, aldus Kooijmans. PIM moet daarom flink in de kosten snijden. De contracten van diverse werknemers met een tijdelijke aanstelling, zijn niet verlengd. Twee weken geleden besloot PIM de verliesgevende vacaturesite Clickwork onder te brengen bij de Volkskrant en mogelijk ook bij Carp. Ook de plannen voor een kennismakingssite en een cultuursite zijn inmiddels van de baan.

De nieuwssite van PIM gaat wel door. PIM ziet af van het overnemen van de al bestaande nieuwssite Nu.nl. “Die was te duur”, aldus Kooijmans. De nieuwssite van PIM, die zal worden samengesteld door een achtkoppige redactie onder leiding van Froukje Santing (ex-NRC Handelsblad), moet in de eerste week van juni van start gaan.

Donderdag gaat PIM van start met een consumentensite: ConsuWeb. Deze site, die losstaat van de kranten, zal onder meer consumentennieuws en productinformatie bevatten. Genoemde producten kunnen besteld worden via partners als MiepKniep, Kieskeurig, Boeknet en Independer.