OPTA: wij lossen het spamprobleem niet op

Vanaf woensdag is de nieuwe Telecomwet van kracht. In deze wet is onder meer een spamverbod opgenomen. Bedrijven mogen vanaf vandaag niet meer zomaar e-mail sturen naar consumenten. Bedrijven die e-mails verzenden, moeten kunnen aantonen dat consumenten van tevoren toestemming hebben verleend.

De stichting Spamvrij.nl noemt de nieuwe wet ‘bepaald niet volmaakt’. Zo wijst de anti-spamorganisatie erop dat spammers gewoon door mogen blijven gaan met het versturen van berichten naar bedrijfsadressen. Alleen consumenten worden door het spamverbod beschermd.

De handhaving van het spamverbod komt in handen van de OPTA. Die tempert echter de verwachtingen. “Wij gaan het spamprobleem niet oplossen”, zegt OPTA-woordvoerder Edwin van de Haar. Consumenten zullen er volgens hem maar weinig van merken dat de OPTA zich nu bezighoudt met de bestrijding van spam. “De meeste spam komt uit het buitenland.”

Jurisdictie

Ook het aanpakken van Nederlandse spammers is volgens Van de Haar geen sinecure. “Het wordt heel moeilijk om de echt kwaadwillenden aan te pakken.”

De grote Nederlandse spammers doen de nodige moeite om hun identiteit te verhullen. Ze spammen niet onder eigen naam en maken bij het versturen van spamberichten gebruik van gehackte pc’s.

Of de OPTA Nederlanders kan aanpakken die via het buitenland spammen, kan Van de Haar ‘niet van tevoren’ zeggen. “We hebben alleen jurisdictie in Nederland. Daarnaast willen we natuurlijk samenwerken met andere Europese handhavers, maar daarbuiten zal het moeilijk worden.”

E-mailpostzegel

Spamvrij maakt zich zorgen over de handhaving door de OPTA. “Wij vrezen dat het Nederlandse publiek de OPTA zal overspoelen met meldingen en vragen. Bovendien zal de OPTA ondervinden dat met name het traceren en ‘vangen’ van de hardcore spammers sterk gespecialiseerde kennis vereist.”

Of die kennis bij de OPTA aanwezig is, betwijfelt Spamvrij. De organisatie wijst onder meer op de proefballon die de OPTA vorige week bij de presentatie van het jaarverslag opliet: het spamprobleem zou ondervangen kunnen worden door een postzegel voor e-mail in te voeren.

“Dat geeft aan dat de OPTA vooralsnog weinig vertrouwd is met de werking van internet”, meent Spamvrij. “De e-mailpostzegel zou behalve een wereldwijde implementatie ook een gigantische administratie vergen, providers op kosten jagen en slachtoffers van een virus plotseling met hoge rekeningen confronteren.”

Volgens Van de Haar was de e-mailpostzegel niet meer dan ‘een idee’. “Dat is niet iets wat op korte termijn ingevoerd gaat worden. Bovendien gaan wij daar helemaal niet over.”

450.000 euro

De OPTA kan spammers een boete van maximaal 450.000 euro opleggen. Van de Haar verwacht dat de eerste boete niet eerder dan ‘dit najaar’ zal worden uitgedeeld. “Eerst moeten er allerlei procedures worden doorlopen. Spammers krijgen eerst een waarschuwing en krijgen de mogelijkheid om te reageren.”

Volgens Van de Haar houden ‘een stuk of vijf’ medewerkers van de OPTA zich bezig met de bestrijding van spam. De OPTA brengt een website in de lucht waarop de organisatie informatie geeft over spam. Bovendien staat er een formulier op de site waarmee consumenten klachten over Nederlandse verzenders van spam kunnen indienen.