OPTA verwerkt straks spamklachten consument

Eerder leek het erop dat de OPTA geen klachten van consumenten in behandeling zou nemen. Nadat de Tweede Kamer eind vorig jaar een spamverbod aannam, liet de telecomwaakhond namelijk nog weten dat de organisatie geen klachten van consumenten behandelt. Het Nederlands spamverbod is juist bedoeld om consumenten te beschermen tegen spam.

Voor het Tweede-Kamerlid Martijn van Dam (PvdA) waren de uitlatingen van de OPTA reden om aan de bel te trekken bij minister Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken). Die heeft nu laten weten dat consumenten wel degelijk klachten kunnen indienen bij de OPTA.

“Op deze wijze wordt OPTA geattendeerd op verzenders van spam. Daarnaast zijn klachten voor OPTA van belang om de bewijsvoering rond te krijgen om verzenders van spam aan te pakken”, aldus Brinkhorst.

450.000 euro

“In de media heeft OPTA willen aangeven niet te kunnen garanderen dat elke individuele klacht over spam kan worden opgelost, vanwege het internationale karakter van een deel van de spam”, stelt de minister.

De OPTA bevestigt dat de organisatie straks spamklachten van consumenten in behandeling zal nemen. “We zijn nu bezig met het in orde maken van een systeem daarvoor”, aldus woordvoerder Edwin van de Haar. De OPTA kan spammers een bestuurlijke boete van maximaal 450.000 euro opleggen.

Wanneer het Nederlandse spamverbod van kracht wordt, is nog onduidelijk. Eerst moet de Eerste Kamer nog met de wet instemmen. Vorige week heeft de Eerste Kamer vragen en opmerkingen over de wet naar het ministerie van Economische Zaken gestuurd. Eigenlijk moest het Nederlandse spamverbod al vorig jaar in Nederlandse wetgeving zijn omgezet.