De telecomwaakhond OPTA heeft sinds de inwerkingtreding van het Nederlandse spamverbod negentig klachten binnengekregen.
Sinds vorige week is in Nederland een spamverbod van kracht. Bedrijven en organisaties mogen alleen nog maar e-mailberichten sturen naar consumenten die daar van tevoren toestemming voor hebben gegeven.
Consumenten die toch ongevraagde mails ontvangen, kunnen daarover klagen via de site Spamklacht.nl van de OPTA, de instantie die moet toezien op de naleving van het Nederlandse spamverbod.
Pietje Puk
Bij het indienen van een klacht moeten consumenten veel gegevens op de site van de OPTA achterlaten. Behalve een kopie van het spambericht en de headers moeten zij hun naam en huisadres invullen.
Volgens Van de Haar heeft de OPTA deze gegevens nodig bij een eventuele rechtszaak. “De rechter moet kunnen zien dat het serieuze, verifieerbare klachten zijn. Als wij daar met duizend klachten van Pietje Puk komen aanzetten, staan we in ons hemd.”
De OPTA belooft zorgvuldig om te gaan met de privacy van de mensen die klagen over spam. “De database is helemaal beschermd”, aldus Van de Haar.