Links wil opt-in, VVD en CDA opt-out voor spam

Dat blijkt uit een rondgang die WebWereld maakte langs de internetspecialisten van de grote politieke partijen. Alle ondervraagde politici hebben ook zelf te kampen met grote hoeveelheden ongevraagde commerciële e-mail. “Ik word ermee overvoerd”, aldus Harry van Bommel van de SP.

GroenLinks en D66 zijn de enige twee partijen die in hun verkiezingsprogramma aandacht besteden aan ongevraagde commerciële e-mail. GroenLinks bepleit een opt-in regeling (bedrijven mogen alleen nog maar spam versturen naar mensen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven).

D66 lijkt met het voorstel voor een ‘soort elektronische ja/neen sticker voor de e-mailbrievenbus’ voor een opt-out regeling te pleiten. Maar volgens D66-kamerlid Bert Bakker klopt die passage in het verkiezingsprogramma niet. “D66 is in Nederland, evenals in Europa, voor opt-in.”

De VVD is wel voor een opt-out regeling, waarbij internetters de verzenders van spam moeten laten weten dat ze niet langer commerciële e-mail willen ontvangen. Het CDA gaat nog verder en is tegen door de overheid opgelegde regels voor het versturen van commerciële e-mail.

“Dit probleem moet door de branche opgelost worden. Dat is beter dan nieuwe wetten en regels. Vergelijk het met ongewenst drukwerk: daarbij hebben de bedrijven zelf ook een ja/nee-sticker ingesteld”, aldus CDA-kamerlid Maria van der Hoeven.

De SP en de Lijst Pim Fortuyn (LPF) hebben nog geen mening over de aanpak van ongevraagde commerciële e-mail.