KPN spant rechtszaak aan tegen Opta

De prijsvergelijkingssite van Opta is KPN duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. KPN-directeur Ad Scheepbouwer haalde dinsdagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers flink uit naar de telecomwaakhond.

Sinds 1 augustus is de markt voor lokaal telefoneren in Nederland ‘vrij’. Opta greep de liberalisering aan om een prijsvergelijkingssite op te zetten. Voor KPN reden om een rechtszaak aan te spannen tegen de Opta.

“Het is belachelijk dat de toezichthouder zich bemoeit met prijsvergelijking. Op kosten van KPN maakt de Opta daarbij reclame voor de concurrentie. Er moet duidelijkheid komen over de rol van de toezichthouder”, aldus een boze Scheepbouwer.

De KPN-bestuursvoorzitter heeft geen goed woord over voor de actie van de Opta. “Een sterk misleidende, onnodige campagne”, oordeelt hij. “Volgens de Opta zou de gemiddelde beller vijftig tot honderd euro per maand kunnen besparen. In werkelijkheid gaat het in het overgrote deel van de gevallen echter om een bedrag van negentig eurocent per maand.”

De manier waarop de concurrentie op de lokale telefoonmarkt tot stand is gekomen, is Scheepbouwer ook al een doorn in het oog. “Het is alsof je de NS dwingt om een wagon in de trein onder de kostprijs aan een andere aanbieder te verkopen. Dat heet dan opeens concurrentie.”

KPN zal geen schadevergoeding eisen van de Opta. “We betalen de Opta toch zelf. Waar het ons om gaat is dat de rol van de Opta duidelijk moet worden. Ze moeten toezien op het naleven van de telecomregels. Punt uit.”

Volgens Scheepbouwer is er nog maar een beperkte rol weggelegd voor de Opta. “De rol van de Opta is uitgespeeld. De markt is volwassen geworden. De Opta moet nu ook eens gewoon gaan doen, in plaats van zich te fixeren op KPN.”