KPN weet nog niet hoeveel het gaat kosten om van alle klanten minimaal een jaar bij te houden met wie ze bellen en mailen.
“We zijn nog aan het bijkomen van de schrik”, grapte KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer maandagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De KPN-topman wees er op dat plannen om de zogeheten verkeersgegevens van klanten bij te houden ‘nu alleen nog maar een discussiepunt’ zijn.
Verkeersgegevens zijn bijvoorbeeld de telefoonnummers die iemand belt, de plaatsgegevens van de eigenaar van een gsm-toestel, de adressen waarnaar iemand mailt of de url’s van de webpagina’s die iemand bezoekt.
De lidstaten van de Europese Unie werken aan plannen om telecom- en internetaanbieders te verplichten om dergelijke gegevens minimaal een jaar lang te laten bewaren. Het is nog onduidelijk welke gegevens aanbieders precies zullen moeten bewaren.
“Net als bij het aftappen moet er wel worden nagedacht over wat het kost”, zei Scheepbouwer. Diverse internetaanbieders, waaronder KPN-provider XS4ALL, hebben al gewaarschuwd dat er hoge kosten met de opslag van verkeersgegevens gemoeid zullen zijn.
“Ook spelen er privacy-issues”, zei Scheepbouwer. Privacyorganisaties verzetten zich heftig tegen de verplichte opslag van verkeersgegevens. De Nederlandse organisatie Bits of Freedom (BoF) meent dat door het opslaan van dergelijke informatie het principe dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel wordt bewezen, wordt losgelaten. In plaats van gerichte opsporing komt er een algemeen toezicht op alle burgers, stelt BoF.