Sms-berichten van KPN-klanten aan gebruikers van Vodafone en O2 zijn dinsdagavond en woensdagochtend meer dan één keer afgeleverd.
De problemen werden veroorzaakt door een aanpassing die KPN dinsdag doorvoerde in zijn sms-centrale. “Normaal moet zo’n aanpassing tegelijkertijd ook doorgevoerd worden door de andere providers, maar dat was dit keer niet het geval”, aldus een woordvoerder van KPN.
Omdat de aanpassing bij Vodafone en O2 later werd uitgevoerd, konden sms-berichten aanvankelijk niet worden afgeleverd. “In de tussentijd kwam bij onze sms-centrale de melding binnen dat de sms-berichten niet waren afgeleverd. Als dat gebeurt, probeert de centrale het nog een keer. Daardoor kon het gebeuren dat klanten van O2 en Vodafone hetzelfde bericht meer dan één keer ontvingen.”
Hoewel KPN spreekt van een `gezamenlijke verantwoordelijkheid’, legt Vodafone de schuld voor de problemen geheel bij KPN. “Normaal geven andere providers het door als ze een aanpassing aan het netwerk of centrale doen. Maar in dit geval wisten wij van niets”, aldus André van der Elsen van Vodafone.
“Wij hebben er veel vragen over gekregen van abonnees. Sommige mensen hebben hetzelfde bericht tientallen keren ontvangen”, aldus de Vodafone-woordvoerder.
De problemen bij O2 werden dinsdagavond al opgelost. Bij Vodafone was het euvel volgens KPN even na negen uur woensdagochtend verholpen. Abonnees van KPN zijn geen extra geld kwijt doordat hun berichten meer dan één keer zijn afgeleverd, belooft KPN.