Internetwinkel Bol.com wil uitbreiden

“Binnen één of twee maanden hakken we de knoop door. Dan beslissen we mogelijk om een nieuwe productgroep toe te voegen. Maar er is ook een kans dat we een intern project opstarten, gericht op efficiencyverhoging en het verbeteren van de dienstverlening”, zegt Daniël Ropers, managing director van Bol.com.

Bol.com, dat ooit begon met de verkoop van boeken, biedt inmiddels ook muziek, films en games aan. Enkele maanden geleden is Bol.com begonnen met de verkoop van printcartridges en andere computeraccessoires. Dat is een ‘groot succes’, volgens Ropers.

Bol.com overweegt om in de toekomst zaken als consumentenelektronica, (muziek)downloads en keukenaccessoires aan het assortiment toe te voegen. Op welke termijn dat eventueel gaat gebeuren, kan Ropers nog niet zeggen.

Gadgets

Ropers noemt het ‘logisch’ om consumentenelektronica aan het productaanbod toe te voegen. “In het buitenland is dat ook een interessante productgroep. Amazon is er bijvoorbeeld zeer succesvol mee.”

Volgens Ropers biedt het economisch herstel een uitgelezen kans om consumentenelektronica te verkopen. “Als het goed gaat, gaat de consument elektronica en gadgets kopen”, aldus Ropers.

Met het uitbreiden van het assortiment volgt Bol.com het voorbeeld van het Amerikaanse online warenhuis Amazon.com, dat aanvankelijk ook alleen boeken verkocht. In 2003 boekte Amazon voor het eerst in zijn bestaan winst, onder meer doordat het zijn productaanbod in de loop der jaren flink heeft uitgebreid.

Ook op andere gebieden neemt Bol.com een voorbeeld aan Amazon. Zo wil Bol.com meer gepersonaliseerde e-mails versturen naar klanten. Amazon doet dat al langer, bijvoorbeeld als er een nieuw boek uitkomt van een schrijver waarvan iemand al eerder een boek heeft gekocht. Daarnaast denkt Bol.com aan een ’tweedehands-concept’, waarbij het mogelijk is om bijvoorbeeld boeken tweedehands te kopen.