De verkoopsite Spott.nl, die woensdag opnieuw wordt gelanceerd, wil aan het eind van het jaar vijf keer zoveel bezoekers hebben.
De aandeelhouders – de Holland Media Groep (HMG) en de uitgevers VNU en PCM – steken enkele tientallen miljoenen guldens in de nieuwe lancering van Spott.nl. Er is vijf miljoen uitgetrokken voor het nieuwe ontwerp van de site. Tot het eind van het jaar mag Spott.nl bovendien tussen de 30 en 35 miljoen uitgeven aan advertenties.
Spott.nl moet een concurrent worden van de veilingsites Ricardo en iBazar, zo is de doelstelling. Verkopers kunnen hun producten via Spott.nl laten veilen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om een product voor een vaste prijs te verkopen. Rubrieksadvertenties die in de PCM-dagbladen verschijnen, worden doorgeplaatst op de site van Spott.nl.
Er hoeft voorlopig geen commissie betaald te worden, al zal daar aan het eind van dit jaar volgens woordvoerster Barbara Ruding verandering inkomen. Hoe hoog de commissie en de vergoeding voor het doorplaatsen van krantenadvertenties zal zijn, is nog onduidelijk. “Voorlopig willen we onze inkomsten uit andere zaken halen.”
Spott.nl hoopt onder meer geld te gaan verdienen met het verkopen van advertentieruimte, permissiemarketing (reclame die per e-mail naar geregistreerde gebruikers wordt gestuurd) en de commissies die de site ontvangt van winkels en bedrijven die hun producten via Spott.nl aanbieden.
‘Sim-pel’
Het aanbod van producten op Spott.nl zal breder worden. Samenwerkingsverbanden met Elmar Reizen, de Free Record Shop en BoekNet (ook eigendom van PCM) moeten daarvoor zorgen. Vanaf mei zullen de boeken en cd’s van de Free Record Shop en BoekNet via Spott.nl worden aangeboden.
Daarnaast moet Spott.nl vooral erg ‘sim-pel’ worden. Wie de site bezoekt, kan op de voorpagina meteen kiezen: kopen of verkopen. Een verademing vergeleken met de vorige versie van Spott.nl, waarbij meteen twee schermen werden geopend als je de site bezocht.
“De oude site zat veel te ingewikkeld in elkaar”, geeft Ruding toe. “Bezoekers konden de dingen waarnaar ze op zoek waren, niet makkelijk vinden. Daar hebben we van geleerd. De nieuwe site heeft een eenvoudige lay-out. Met drie keer klikken ben je waar je wezen moet.”
Viola Holt
Spott.nl ging in maart vorig jaar van start. De site en het bijbehorende tv-programma, gepresenteerd door Viola Holt, werden echter geen succes. Het tv-programma trok geen kijkers en de website geen bezoekers.
Tot nu toe hebben zich 70.000 gebruikers bij de site geregistreerd. Het doel van Spott.nl is om dat aantal voor het eind van dit jaar te laten stijgen naar een kwart miljoen. Volgend jaar moeten het er zelfs 500.000 zijn. Ook het aantal bezoekers aan de site moet flink stijgen: van 60.000 per maand nu naar tussen de 300 en 400.000 aan het eind van dit jaar. In 2003 moet Spott.nl quitte spelen.
Het tv-programma zal voorlopig niet terugkomen. “We willen ons nu eerst focussen op de site. Als dat een succes wordt, gaan we de mogelijkheden voor televisie bekijken”, aldus Ruding.