DSL-aanbieder Dasnel ging al in maart in failliet

Op de site van Dasnel staat het nog altijd aangekondigd: “Binnenkort beschikbaar voor de zakelijke markt: DSL! Snel internetten en goedkoper bellen.” Dasnel zou DSL-diensten gaan aanbieden voor de zakelijke markt. Maar op 20 maart werd Dasnel failliet verklaard.

De circa twintig werknemers van Dasnel hadden op dat moment al ruim anderhalve maand geen salaris meer gekregen. Op het moment van het faillissement had Dasnel volgens Martijn Eier een schuld van 480.000 gulden. Dasnel had al een contract gesloten met Cistron voor de levering van DSL. Andere contracten konden op het laatste moment worden afgezegd.

Eier wijt het faillissement aan huisbankier ABN Amro. “Nadat Superweb failliet ging, reageerden ze daar heel emotioneel. Ze zijn voor een redelijk bedrag de boot ingegaan. Omdat wij concernrelaties hadden met Superweb weigerden ze ons nog langer krediet te geven.” Eier heeft vervolgens nog gesproken met verscheidene ‘informals‘ (waaronder LaDot van Nina Brink), maar niemand wilde toehappen.

Eier laat zich door het faillissement echter niet ontmoedigen. Vorige week kondigde hij aan dat hij een doorstart van SuperWeb overweegt. Het ‘nieuwe’ Superweb moet ADSL-diensten voor consumenten gaan aanbieden.

Heeft dat plan nog wel enige kans van slagen na de faillissementen van Dasnel en Superweb? Eier denkt van wel. “Door die twee faillissementen krijg ik misschien een etiket opgeplakt, maar daardoor laat ik me niet ontmoedigen. Ik ben gewoon stronteigenwijs.”

Eier voelt zich alleen voor het faillissement van Dasnel medeverantwoordelijk. “We zijn natuurlijk stom geweest om de bankzaken van Dasnel ook door ABN Amro te laten doen. Maar bij Superweb was ik al geruime tijd weg, toen het failliet ging.”

“Ik denk dat we met Dasnel te vroeg waren. Het was tot nu toe vrij lastig om ADSL buiten KPN om aan te bieden. Cistron kon ADSL bijvoorbeeld maar in kleine delen van het land aanbieden. Maar er komt verandering in deze situatie nu line-sharing mogelijk wordt.” Tot nu toe moesten consumenten die een ADSL-aansluiting buiten KPN om wilden, een extra telefoonlijn laten aanleggen.