Dutchtone wil dat het consumentenprogramma Radar een lijst met informatie over het opzeggen van sms-diensten van zijn site verwijdert.
Dat zei de presentatrice van Radar, Antoinette Hertsenberg, dinsdagavond in Radio Online. Radar kreeg de uitgebreide lijst toegespeeld van een medewerker van Dutchtone. Volgens de telecomaanbieder is de informatie op de lijst ‘vertrouwelijk’.
Mensen vinden het vaak ingewikkeld om een abonnement op een sms-dienst op te zeggen. Ze krijgen wel elke dag een nieuw bericht (à raison van bijvoorbeeld 1,10 euro), maar hebben geen idee welke code ze moeten intoetsen om daar een eind aan te maken.
Via de lijst die nog steeds op de site van Radar staat, kunnen bezitters van een mobiele telefoon uitvinden wie een bepaalde sms-dienst aanbiedt en wat het helpdesknummer of het internetadres van dat bedrijf is. Ook de benodigde code om het abonnement op te zeggen staat er in veel gevallen bij.
Volgens Dutchtone zouden ‘aanbieders die liever niet gezien worden’ niet blij zijn dat hun informatie nu op internet staat. “Maar als ze zoveel bezwaar hebben, moeten ze zelf maar bellen”, meent Hertsenberg.
Radar is vooralsnog niet van zins op de lijst van zijn site verwijderen. Hertsenberg: “Dutchtone heeft al aangeboden om een nieuwe lijst te leveren met de codes om een sms-abonnement op te zeggen. Maar we vervangen de oude lijst alleen maar als de nieuwe informatie beter is.”