Een ontslagen Vuurwerk-medewerker die wordt beschuldigd van het hamsteren van domeinen, doet op zijn site een boekje open over de hostingprovider.
De ontslagen werknemer, Peter van Zeeland, werd ervan beschuldigd dat hij drie domeinnamen (vakantiepics, vakantiepix.nl en vakantiegangers.nl) heeft geregistreerd op naam van Vuurwerk-oprichter Roger Heykoop. Dit zou zijn gebeurd zonder dat Heykoop daar toestemming voor had gegeven. Bovendien bood Van Zeeland de domeinen te koop aan op zijn site.
Voor Vuurwerk was de affaire reden om de medewerker te ontslaan. Een rechtszaak over de kwestie werd op het laatste moment afgeblazen, omdat Vuurwerk akkoord ging met de financiƫle eisen van Van Zeeland.
Nu Van Zeeland niet langer in dienst is bij Vuurwerk heeft hij op internet zijn kijk op de zaak geplaatst. Hij meent dat Vuurwerk de domeinnaam-affaire heeft `gebruikt’ om hem te lozen.
Zwangerschapsverlof
Door de penibele financiĆ«le situatie waarin Versatel (eigenaar van Vuurwerk) verkeert, moest bezuinigd worden op de personeelskosten. Zijn twee collega’s op de afdeling waren al eerder ontslagen. “Het contract van mijn ene collega werd niet meer verlengd en mijn cheffin werd eveneens ontslagen, dit terwijl zij op dat moment met zwangerschapsverlof was.”
Dat betekende dat Van Zeeland extra hard moest werken. “Overwerken was eerder regel dan uitzondering. Ik heb bij Vuurwerk dagen gemaakt van 8.30 tot 23.30 uur. Ik besef nu ook dat dat belachelijk was.”
Ondertussen bleef Vuurwerk volgens Van Zeeland op zoek naar een stok om hem te slaan. “Ze hadden mij namelijk ook niet meer nodig, omdat mijn werk bij Vuurwerk toch zou worden overgenomen door Versatel.”
Diskrediet
Het vermeende hamsteren van domeinen werd Van Zeeland uiteindelijk fataal. “De houder van de domeinnaam Vakantiepics.nl (Roger Heykoop, MR) kreeg ineens allemaal rekeningen van Vuurwerk voor de registratie van deze domeinen. Vuurwerk gaf mij natuurlijk weer de schuld en zag weer een nieuwe kans om mij op een goedkope manier te ontslaan. Ik bracht Vuurwerk namelijk in diskrediet.”
Vuurwerk wil niet inhoudelijk reageren op de kritiek van Van Zeeland. “Het is voor ons een afgesloten hoofdstuk”, aldus Paul Hissink, marketing director van Vuurwerk. “We hebben een keurige schikking met hem getroffen, en wat ons betreft is de kous daarmee af. Het is altijd vervelend als het in een arbeidsverhouding verkeerd afloopt.”