Doke Pelleboer weg als directeur bij XS4ALL

Koopman maakte al langer deel uit van het managementteam. Zij was marketingdirecteur en verving Pelleboer tijdens diens afwezigheid. Het vertrek van Pelleboer zal volgens XS4ALL-woordvoerster Judith van Erve niet tot grote veranderingen leiden. Koopman is van plan op dezelfde voet door te gaan. Pelleboer blijft als adviseur aan XS4ALL verbonden.

Voor de buitenwereld was Pelleboer niet een erg bekende naam. Door zijn werknemers werd hij echter op handen gedragen. “Doke is heel belangrijk geweest”, vertelt Van Erve. “Hij heeft ervoor gezorgd dat de cultuur hetzelfde is gebleven, terwijl we een flinke groei hebben doorgemaakt.”

Die mening wordt gedeeld door Kirsten Verdel, die al bij XS4ALL werkte toen Pelleboer in dienst trad. “Doke zorgde ervoor dat de mix tussen zakelijkheid en idealisme die XS4ALL wilde uitstralen, kon blijven bestaan. Aan de ene kant wil je zoveel mogelijk abonnementen verkopen, aan de andere kant sta je ook ergens voor: bescherming van privacy van klanten, vechten tegen virussen en voor vrijheid van meningsuiting op internet ”

Prikklok

Pelleboer begon in juli 1999 bij XS4ALL als interim-directeur. Hij was afkomstig van KPN, het bedrijf dat XS4ALL in december 1998 overnam. “Iedereen hield zijn hart vast”, herinnert Verdel zich over de komst van Pelleboer. De stemming sloeg echter snel om. De werknemers van XS4ALL waren zo te spreken over Pelleboer dat ze hem vroegen om voor langere tijd aan het roer van de internetaanbieder te blijven staan.

Bij de overname door KPN was afgesproken dat XS4ALL voor drie jaar onafhankelijk kon blijven. “Toen het einde van die periode naderde en werknemers gingen twijfelen over de invloed van KPN op XS4ALL, organiseerde Doke bijeenkomsten voor het voltallige personeel”, aldus Verdel. “Hij wilde daar bespreken wat er gedaan kon worden om die angst weg te nemen en om zo autonoom en zelfstandig als mogelijk te blijven.”

“XS4ALL is een heel ander bedrijf qua cultuur dan KPN”, stelt Van Erve. “Werknemers hebben hier veel eigen verantwoordelijkheid en een prikklok zal nooit worden ingevoerd. Ook hebben medewerkers van XS4ALL hun eigen arbeidsvoorwaarden. We vallen niet onder de cao van KPN.”

Zullen we het zo doen?

Verdel steekt uitgebreid de loftrompet op Pelleboer. “De interne bedrijfscultuur was fantastisch. Iedereen kon bij Doke binnenlopen als er iets was wat echt niet goed ging binnen het bedrijf. Doke was altijd bereikbaar. Hij luisterde, bedankte voor het gesprek, kwam dan met een oplossing en legde die nooit op, maar vroeg altijd: ‘Zullen we het zo doen?’.”

XS4ALL groeide flink onder leiding van Pelleboer. Halverwege dit jaar had XS4ALL volgens KPN-cijfers 286.000 abonnees. Daarvan hadden er 192.000 een breedbandverbinding.