De Nederlandse datingsite InContact probeert een graantje mee te pikken van de Orkut-hype. Het bedrijf heeft Orkut.nl geregistreerd.
Wie naar Orkut.nl surft, komt bij de Nederlandse datingsite Incontact.nl uit. Orkut.com is eveneens een contactsite. Het verschil met bestaande contactsites is dat je bij Orkut niet op zoek gaat naar onbekenden, maar juist aangeeft wie je vrienden en bekenden zijn.
Ook apart aan Orkut is dat je er alleen binnenkomt met een uitnodiging van iemand die al op Orkut zit. Bij Incontact.nl is een uitnodiging geen vereiste: iedereen kan zich aanmelden.
Dat is ook de reden dat InContact het domein heeft geregistreerd, zegt Bryan Chin van Internet New Business Concepts (het bedrijf achter InContact). “Ik hoorde een tijdje geleden van het bestaan van Orkut. Toen ik daar naartoe surfte, bleek dat ik me niet kon aanmelden.”
Chin benadrukt dat hij geen ‘domein- of merkkaper’ is. “Als een ander bedrijf Orkut aanmeldt bij het Benelux Merkenbureau zijn wij de eersten om het domein over te dragen”, aldus Chin.
Op dit moment krijgt Orkut.nl volgens Chin vijftig bezoekers per dag. “Dat valt nog in het niet bij de aantallen bezoekers van InContact. Daarmee genereren we 200.000 pageviews per dag.”
Orkut Buyukkokten
Orkut is een initiatief van Google-medewerker Orkut Buyukkokten. De site is de laatste weken een grote hype op internet.
Opmerkelijk veel Orkut-gebruikers komen uit Nederland. Op het moment van schrijven stond Nederland op de vierde plaats in de toptien van landen, na de Verenigde Staten, Japan en het Verenigd Koninkrijk.
Helemaal nieuw is het idee achter Orkut niet. De site Friendster werd vorig jaar al een groot succes met een vergelijkbaar concept. Het nieuwe aan Orkut is dat deelnemers zich ook kunnen aanmelden bij zogeheten communities.
In deze communities – enigszins te vergelijken met de aloude nieuwsgroepen – wordt over de meest uiteenlopende zaken gediscussieerd. Er zijn aparte communities voor Ajax-aanhangers, bewonderaars van de filosoof Nietzsche en fans van perenijs.