Bloggies 07: GeenStijl

In aanloop naar de uitreiking van de Dutch Bloggies spreekt Bright met een aantal genomineerde bloggers. Deze week Dominique Weesie van GeenStijl. ‘Ik ben absoluut een voorstander van rekeningrijden.’

Dominique Weesie: ‘De Dutch Bloggies hebben een hoog weblogmeeting-gehalte.’

GeenStijl behoeft nauwelijks introductie. Het weblog dat in 2003 begon met – in de woorden van oprichter Weesie – ‘Retecool-tje spelen’, behoort inmiddels tot de populairste sites in Nederland. Ook dit jaar weer is GeenStijl, dat voor 40 procent in handen is van De Telegraaf, genomineerd in diverse categorieën van de Dutch Bloggies. Niet dat het weblog die prijzen echt serieus neemt. GeenStijl adviseert zijn bezoekers om een stem uit te brengen op het weblog van ‘blote Sylvana‘ of op de pro-anorexiasite Superkuiken.

Wat heeft GeenStijl tegen de Dutch Bloggies?

‘Je kunt het niet serieus nemen. Nu hebben ze weer zo’n anorexia-meisje genomineerd dat vorig jaar voor het laatst heeft gepost. Ik vind het een hoog weblogmeeting-gehalte hebben. Het is zo’n enorme navelstaarderij: altijd weer dezelfde gezichten. Natuurlijk, we hebben zelf een keer een flink aantal Bloggies gewonnen, en dat is niet echt vervelend. Maar om daar vervolgens mee te gaan zwaaien en een speech te houden… nee.’

Wordt 2007 een moeilijk jaar voor GeenStijl? Ben je niet bang dat mensen uitgekeken raken op jullie site?

‘Daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. De cijfers wijzen ook een totaal andere kant op. In 2005 gingen we uit van 800 duizend unieke bezoekers per maand eind 2006. Dat werden er uiteindelijk 1,6 miljoen. In januari zaten we al op 2,3 miljoen unieke bezoekers. En we hebben voor dit jaar een hoop nieuwe zaken op stapel staan.’

Zoals?

‘Televisie komt er sowieso.’

Zijn jullie in gesprek met Talpa of…?

‘We gaan gewoon door met BNN. Daarnaast willen we op de site zoveel mogelijk op de actualiteit gerichte filmpjes brengen. Dagelijks wordt moeilijk, maar vier of vijf keer per week moet lukken.’

Wanneer kunnen we jullie programma op tv verwachten?

‘Dat kan ik nog niet zeggen. We zijn nu bezig om weer zaken op te nemen. Dan moeten we een pilot maken en weer met meneer Lips om tafel gaan zitten. Begin april weet ik daar meer over.’

Dus dan zouden de uitzendingen bijvoorbeeld in de zomer kunnen beginnen?

‘Dat is een mogelijkheid. Als heel Hilversum platligt, is het makkelijker om een goed tijdstip te krijgen waarop je je kunt bewijzen. BNN heeft daar wel ervaring mee. De Lama’s zijn ook begonnen in de zomer.’

De beslissing begin deze maand om Steengeyl niet door te laten gaan, werd door jullie achterban met luid gejuich ontvangen.

‘Ja, dat zijn echt jakhalzen, om maar eens een groot advocaat te citeren. We wisten dat een heleboel mensen zouden klaarstaan om ons tot boven de knieën af te zagen.’

De reacties waren extreem negatief, zelfs voor GeenStijl-begrippen.

‘Ambroos heeft het nagezocht. De grootste critici waren vijfentwintig man die zich speciaal voor de gelegenheid hadden geregistreerd. Van die nieuwe IP-adressen waren er acht afkomstig van het Mediapark. We hebben daar blijkbaar geen vrienden gemaakt.’

Was Steengeyl niet gewoon slecht?

‘Alle filmpjes die Rutger en consorten hadden gemaakt, werden op de site heel positief ontvangen. Als er dan opeens zulke kritiek is, klopt er iets niet.’

Neemt de kritiek van jullie lezers toe?

‘Ik hoor al sinds 2004 dat we vroeger beter waren en over ons hoogtepunt heen zijn. Dat vind ik alleen maar goed. Er is geen betere motivatie dan kritiek. Dat houdt je scherp.’

Jullie claimen altijd dat jullie lezers hoogopgeleide, bovenmodaal verdienende jonge mannen zijn. Dat hoogopgeleide zie ik niet echt terug in de reacties.

‘Ja, dat klopt. We hebben een harde kern van 2500 mensen die reageren. Zo’n kleine groep is niet representatief voor de bezoekers. Er zijn er een paar leuk, maar er zitten ook een heleboel vervelio’s tussen.’

Hoe zit het met de scheiding van redactie en commercie bij GeenStijl?

‘Op internet gelden heel andere wetten dan in de krantenwereld. Als daar een commercieel type de redactie op komt lopen, mag hij bij wijze van spreken doodgeschoten worden. Op internet is die scheiding minder. Het nieuws is gratis en je moet toch je broek ophouden. Dan ben je gebaat bij bedrijven die zeggen: ik wil bij jullie op de site staan.’

Heeft dat gevolg voor jullie berichten?

‘Je spuugt niet in de bron waaruit je drinkt. Maar we schrijven sowieso al nauwelijks over bedrijven. Het gaat bij ons toch veel meer over overheidsinstanties en subsidieclubjes. Het mag af en toe best een beetje commercieel zijn, maar we gaan echt niet schrijven dat iedereen Heineken moet gaan drinken, omdat dat beter is dan Grolsch. Als zoiets zou gebeuren zou onze hoofdredacteur Pritt daar meteen voor gaan liggen.’

Je wilt graag een op Engelse leest geschoeide tabloid maken. Toch weer terug naar het papier?

‘Misschien ben ik toch nog te veel krantenman. Ik heb vijftien jaar in die wereld gezeten.’

Wat voor krant zou het moeten worden?

‘Ik zie wel ruimte voor een krant rechts van het midden. De Telegraaf is opgeschoven naar het midden, de Volkskrant is opgeschoven richting De Telegraaf. En het AD is de nek omgedraaid. Die krant is helemaal van zijn achterban vervreemd. Daar ligt een heel stuk braakliggend terrein van mensen die niet gehoord worden nu. Die groep denk ik wel te kunnen bedienen.’

En komt die krant er?

‘Dat durf ik niet te zeggen. We hebben natuurlijk een aandeelhouder die gespecialiseerd is in het maken van kranten. Er zijn wel eens gesprekken over met de voeten op tafel, maar ook niet meer dan dat.’

Je hebt voor De Telegraaf als politiek verslaggever in Den Haag gewerkt. Hoe was dat?

‘De leukste jaren waren met Netelenbos als minister. Toen haar gevraagd werd wat ze het minste zou missen als ze geen bewindsvrouw meer zou zijn, zei ze: de dagelijkse gang naar de brievenbus om te lezen wat De Telegraaf nu weer over mij heeft geschreven. Een groter compliment kun je niet krijgen.’

GeenStijl voert graag campagnes. Komen jullie straks in het geweer tegen het rekeningrijden?

‘Ik ben absoluut een voorstander van rekeningrijden. Ze kunnen me dat niet snel genoeg invoeren.’

Vond je dat ook al toen je nog bij De Telegraaf werkte?

‘Nee, toen hebben we heel erg hard actie gevoerd tegen het rekeningrijden. Samen met het CDA en de ANWB.’

Vanwaar deze omslag?

‘Inmiddels heb ik ingezien dat beprijzen van het autogebruik de enige mogelijkheid is om Nederland in beweging te houden. Het is een verschrikking de laatste tijd op de weg. Er zijn veel mensen tegen de invoering van rekeningrijden en waarschijnlijk ook heel veel van onze bezoekers. Dat is allemaal prima. Het is belangrijk om af en toe de confrontatie op te zoeken met je lezers.’

Ben je blij met dit kabinet of had je liever een links kabinet gehad om tegen tekeer te kunnen gaan?

‘Nee, hier valt waarschijnlijk ook veel te halen. Met de vorige kabinetten-Balkenende zijn we natuurlijk ook al enorm verwend.’

Jullie zitten politiek aan de rechterkant. Dan is een links kabinet toch ideaal?

‘In Nederland moet alles altijd in een hokje en dan zitten wij inderdaad rechts van het midden. Maar bij de campagne tegen de Europese grondwet zaten we hand in hand met de SP.’

Jullie zijn opmerkelijk mild over de SP.

‘Ja, daar zijn we altijd wel lief voor. We hebben vanaf het begin al veel contacten gehad met die partij, met mensen die nu kamerlid zijn bijvoorbeeld.’

De SP is net zo populistisch als jullie?

‘Ze doen wel hele goede dingen. Bij de SP zitten mensen die snappen hoe internet werkt. De VVD is op dat punt echt een drama. Die roepen maar wat. Als er iets over internet in de media komt, pleiten ze meteen voor een slagboom of een hek er omheen. De internetgeneratie neemt die partij daarom totaal niet serieus. Hetzelfde geldt trouwens voor het CDA en de ChristenUnie.’

Toch blijf je VVD’er?

‘Ja, erg hè? Maar ik ben ondernemer. Dan moet je wel.’

Dit artikel verscheen op Bright.nl.