Belangstelling voor digitale kranten groeit

In het derde kwartaal van 2005 had de Volkskrant bijna tienduizend abonnees voor zijn e-paper, zo heeft uitgever PCM vandaag bekendgemaakt. Lezers van de Volkskrant hebben de mogelijkheid om voor ruim 150 euro per jaar een abonnement te nemen op de digitale versie van de krant in combinatie met de papieren zaterdageditie.

De Volkskrant meldde in september 2004 ook al dat er tienduizend abonnees waren voor dit zogeheten ZaterdagPlus-abonnement. Dat waren echter voornamelijk proefabonnementen, zo stelt uitgever Pieter Kok van de Volkskrant nu.

De krant heeft onlangs ook een lang-weekend-abonnement geïntroduceerd. Daarbij ontvangen lezers de papieren versie van de krant van donderdag, vrijdag en zaterdag en hebben zij toegang tot de digitale versie van de krant. Hiervoor hebben zich inmiddels drieduizend mensen aangemeld. Voor een losse versie van de digitale Volkskrant bestaat nog nauwelijks belangstelling.

Dit jaar hoopt de Volkskrant dat het abonneeaantal voor de digitale combinatieabonnementen zal stijgen tot twintigduizend. Dergelijke abonnementen zijn voornamelijk in trek bij mensen die doordeweeks te weinig tijd hebben voor het lezen van een krant. “Abonnees halen hun nieuws op werkdagen via het web binnen en kunnen zaterdag uitgebreid de krant lezen voor de achtergronden”, prijst Kok de dienst aan.

NRC Handelsblad

NRC Handelsblad had in het derde kwartaal ruim vierduizend abonnees voor de in november 2004 begonnen pdf-versie van de krant. Volgen Stef Rietbergen, uitgever van NRC Handelsblad, is dat aantal inmiddels opgelopen tot vijfduizend.

Rietbergen noemt dat aantal ‘goed’. “Zeker als je het vergelijkt met het buitenland waar bijvoorbeeld De Standaard er jaren over heeft gedaan om drieduizend abonnees binnen te fietsen. Maar ik zou natuurlijk wel meer willen.”

Het is volgens Rietbergen nog onduidelijk of NRC Handelsblad ook een pdf-versie zal maken van de in maart te lanceren ochtendkrant Nrc.next.

Weekendabonnementen

Behalve elektronische abonnementen zijn ook weekendabonnementen in trek. NRC Handelsblad had in het derde kwartaal 26.000 weekendabonnementen (vrijdag en zaterdag), een verdubbeling in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2004 (12.500).

Kranten hebben de laatste jaren dergelijke aparte abonnementen geïntroduceerd om de dalende oplages van de krant te compenseren. Volgens dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI) zijn de (kern)oplages van de PCM-kranten (de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw) met 1,9 procent gedaald in het derde kwartaal van 2005. Alleen de oplage van Trouw steeg, dankzij de invoering van het tabloidformaat, met 1,2 procent.

Volgens PCM zouden de cijfers anders zijn uitgevallen als de betalende abonnees van de e-papers en weekendabonnementen zouden zijn meegenomen in de HOI-cijfers. Volgens de krantenuitgever was er in dat geval sprake geweest van een groei van 3 procent van het aantal betalende klanten in het derde kwartaal van 2005.

De Telegraaf

De Telegraaf maakt geen precieze abonneeaantallen voor zijn digitale versie bekend. Volgens woordvoerder Hans Elekan gaat het om ‘beperkte aantallen’. “Daarbij moet je denken aan enige duizenden.”