Het adressenbestand van de bekendste verzender van ongevraagde commerciële e-mail, AbFab, is sinds september niet vernieuwd.
Door de per 1 september 2001 ingevoerde Wet Bescherming Persoonsgegevens is het niet meer toegestaan om lukraak via internet e-mailadressen te verzamelen. “Daarom werken wij alleen met oude bestanden”, aldus enkele medewerkers van AbFab woensdagochtend tijdens een rechtszaak van AbFab tegen internetaanbieder XS4ALL en enkele klanten.
De rechter kon nauwelijks geloven dat AbFab zou zijn gestopt met het `oogsten’ van e-mailadressen op internet. Volgens Juliëtte Quaedvlieg van AbFab vormt een oud adressenbestand echter geen enkel probleem.
“De waarde van ons bestand zit niet in nieuwe adressen, maar juist in de oude. Van een nieuw e-mailadres weet je niets. Ik stuur daarom liever naar een adres dat ik al vijf, zes keer eerder heb aangeschreven.”
De vraag of geïnteresseerde adverteerders daar net zo over denken, wilden de aanwezige medewerkers van AbFab na afloop van de zitting niet beantwoorden. “We geven jou geen commentaar”, antwoordde Thijs Cobben op een vraag van de verslaggever van WebWereld. “We hebben Peter Olsthoorn (van Planet Multimedia, MR) exclusiviteit beloofd”, aldus Quaedvlieg.
“Ik wil best met je over sigaretten praten”, zei Cobben, terwijl hij er een opstak. Niet over spam? “Spam? Is dat niet dat ingeblikte Amerikaanse vlees? Nee, geen commentaar.”
Olsthoorn ontkent overigens desgevraagd dat hij ooit met AbFab over exclusiviteit heeft gesproken. “Ze is niet gevraagd en niet toegezegd.”