Robert Gaal werkt bij het Amsterdamse internetbedrijf Stillpoint Media, dat de laatste maanden de ene na de andere Web 2.0-applicatie lanceert. Linklog (geïnspireerd op Del.icio.us), eKudos (de Nederlandse Digg) en de reminder-dienst Beeplet om er maar enkele te noemen. Daarnaast is Gaal de drijvende kracht achter het Web 2.0-blog BlueAce.nl.
Waarom ben je zo enthousiast over Web 2.0?
Ik denk dat het in de aard van de mens zit om de wereld te willen ontdekken. Dankzij Web 2.0 kan dat nu makkelijker dan ooit: je wordt een soort Gulliver. Als ik vroeger iets leuks wilde delen met iemand anders, stuurde ik een mailtje. Door Digg.com en Del.icio.us is dat dramatisch veranderd: kwaliteit komt daar sneller bovendrijven. Ik kom nu veel meer opmerkelijke zaken tegen op internet dan vroeger. Web 2.0-toepassingen maken internet socialer en democratischer. Web 2.0 maakt het leven ook makkelijker; ik heb mijn vakantie met vrienden via een wiki gepland.
Waarom komt Web 2.0 in Nederland nog niet echt van de grond?
Nederlandse gebruikers moeten nog aan Web 2.0 wennen. Dat geldt overigens ook voor de ontwikkelaars. Je hebt in Nederland maar een paar partijen die volop bezig zijn met Web 2.0.
Waarom is Web 2.0 geen hype, zoals de dotcom-bubble was?
Ik kan me wel voorstellen dat mensen het een hype noemen. Web 2.0 is natuurlijk voor veel mensen de zoveelste term die voorbijkomt. Tegelijkertijd denk ik absoluut niet dat er sprake is van een bel die gaat barsten. Flickr en andere projecten draaien gewoon winst. Wij verdienen nog niets met onze Web 2.0-sites. We hebben die diensten in de eerste plaats gemaakt omdat we het leuk vinden. Over een paar jaar gaan we zien of er een verdienmodel te bedenken is.
Je bent onlangs van start gegaan met de nieuwssite eKudos. Waarom?
Ik ben een grote fan van de Amerikaanse site Digg. com. Het leek me leuk om iets vergelijkbaars in het Nederlands te doen. eKudos is een sociale nieuwssite waar mensen elkaar wijzen op leuke zaken die ze op internet tegenkomen. Dat kan van alles zijn: tech-nieuws maar ook opmerkelijke foto’s en video’s. Het gaat dan niet per se over het grote politieke wereldnieuws. Dat laten we graag aan Nu.nl over. Je ziet wel dat mensen berichten van Nu.nl aanmelden bij ons, maar dat nieuws komt dan niet op de voorpagina, omdat onze gebruikers er onvoldoende op stemmen.
Het lijkt erop dat Web 2.0-sites alleen maar werken als er voldoende gebruikers zijn. Er moeten immers anderen zijn om iets mee te delen. De voorpagina van Digg verandert voortdurend, terwijl bij eKudos vaak nog nieuws van een paar dagen terug staat.
Je hebt een kritische massa nodig van mensen die hun links en nieuwtjes willen delen. Toch valt het me niet tegen hoeveel mensen er gebruikmaken van eKudos. We hadden verwacht dat we in het begin veel meer zelf zouden moeten bijdragen. Sommige gebruikers zijn echter schrikbarend actief.
Heb je ook negatieve ervaringen met gebruikers?
Er is natuurlijk spam, bijvoorbeeld van mensen die via eKudos hun boek of een iPod-prijsvraag willen promoten. Ze plaatsen hun bericht en stemmen het met tien nieuwe gebruikersaccounts naar de voorpagina. Nu moeten we dergelijke berichten nog handmatig verwijderen, maar in de toekomst zal de techniek daar een oplossing voor bieden.
Bij Linklog staan Engelse en Nederlandse tags door elkaar. Wat voor taal gebruik je zelf bij je tags, Engels of Nederlands?
Ik tag in de taal van de applicatie. Bij een Engelse applicatie, gebruik ik Engelse tags en bij een Nederlandse applicatie Nederlandse. Er zijn nog geen echte regels voor het gebruik van tags en dat leidt soms tot problemen. Zo hadden we laatst iemand die zeventig tags had meegegeven: kat, kater, katje, katten et cetera. Dan stuur ik zo iemand maar even een mailtje om te vragen of ze wel snapt hoe tags werken. Je ziet wel dat er initiatieven zijn om de problemen met tags op te lossen. Bijvoorbeeld door verschillende tags die hetzelfde betekenen aan elkaar te koppelen.
Dit artikel verscheen in Bright 10.