Webwinkels: ‘goede Sinterklaas en Kerst’

Bij het internetwarenhuis Hot-Orange vertienvoudigde de omzet in vergelijking met december 1999. Ook Bol.com en Shop.nl hebben naar eigen zeggen een ‘goede’ Kerst en Sinterklaas achter de rug. Er zou weinig zijn misgegaan met de bezorging. In de Verenigde Staten was de omzetstijging wat minder spectaculair: een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar december.

Bol.com

Volgens Hella van Leeuwen, woordvoerster voor Bol.com, was de online boeken- en cd-verkoper ‘erg succesvol’ in november en december. Getallen wil Bol.com niet kwijt, maar de omzet in november 2000 was volgens Van Leeuwen gelijk aan de totale omzet van Bol.com in 1999 tot en met november.

Dat zou betekenen dat de grootste Nederlandse e-tailer in november 2000 tussen de 3 en 4 miljoen gulden heeft omgezet. Bol.com ging op 30 maart 1999 van start. Tussen 30 maart en eind oktober 1999 had Bol.com een omzet van ‘ruim 3 miljoen gulden’, zo meldde de winkel vorig jaar. Dat is nog altijd maar een fractie van de omzetten die de grote Amerikaanse webwinkels (zoals Amazon) halen.

Volgens Van Leeuwen was de verkoop in de Sinterklaastijd vergelijkbaar met die in de Kersttijd. De boeken over de tovenaarsleerling Harry Potter waren het populairst bij de bezoekers van Bol.com. “De nieuwe Harry Potter was met afstand nummer één. Daarnaast deden de familietitels en bestsellers het erg goed.”

Shop.nl

Jeroen Dekker van Shop.nl spreekt van een ‘goede’ Kerst en Sinterklaas. Voor hoeveel er precies is verkocht, kan hij nog niet zeggen. “Het is enorm druk geweest. In de eerste week van januari hebben we pas de definitieve cijfers.” Shop.nl had in december ‘duizenden’ klanten.

Kerstmis was voor Shop.nl beter dan Sinterklaas. “Dat was vorig jaar al zo, maar dit jaar zagen we dat nog sterker. Vorig jaar was de verhouding 60-40, dit jaar zou het wel eens kunnen uitkomen op 80-20.” Shop.nl verkocht vooral dvd’s en dvd-spelers.

Hot-Orange

Het online warenhuis Hot-Orange zette deze december tien keer zoveel om als vorig jaar. “De verkopen waren boven verwachting”, aldus Sonja de Lange van Hot-Orange. Hoeveel Hot-Orange precies heeft omgezet is echter ‘geheim’.

Met name de cadeaubon die Hot-Orange dit jaar introduceerde, deed het goed. Met de cadeaubon kan de ontvanger later een aankoop doen bij Hot-Orange. Concrete getallen wil De Lange niet noemen, maar bedrijven zouden ‘duizenden’ bonnen hebben besteld om cadeau te doen aan hun werknemers en relaties. “De goedkoopste bon is vijftig gulden, maar er waren ook grote bedrijven die bonnen van 500 gulden bestelden.”

Net zoals Shop.nl was het vooral in de Kerstperiode druk bij Hot-Orange. “Met Kerst hebben we drie keer zoveel verkocht als in de periode voor Sinterklaas. December was daarom een goede maand. De omzet was vijf keer hoger dan in de beste maand die we hiervoor hadden”, aldus De Lange.

Bezorging

De bezorging van de cadeaus was dit jaar geen probleem, zo melden de drie webwinkels. “Met Sinterklaas is minder dan een procent van de spullen te laat gekomen. Bij Kerstmis was dat tussen de een en twee procent”, aldus De Lange van Hot-Orange. Ook Bol.com en Shop.nl zeggen dat de bezorging dit jaar beter is verlopen dan vorig jaar. “We hebben in ieder geval nog geen boze klanten aan de telefoon gehad”, aldus Dekker van Shop.nl.

België

Ook in België verkochten de internetwinkels meer dan vorig jaar, zo blijkt uit een rondgang van het dagblad De Financieel Economische Tijd. Bij de geschenkensite Giftsofcourse.com verviervoudigde de omzet in vergelijking met december 1999. Gift.be rekent op een verdubbeling, terwijl de boeken- en cdwinkel Azur uitgaat van een verdrievoudiging van de omzet. Het is onbekend om hoeveel geld het gaat.

In België kwamen de kerstverkopen vroeg op gang. Veel webwinkels hadden hun piek al in november. Veel Belgische internetters deden hun bestellingen ruim op tijd, uit vrees dat de cadeaus anders te laat bezorgd zouden worden.

Verenigde Staten

In Amerika verdubbelde de omzet bij internetwinkels. Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau PC Data en de zakenbank Goldman Sachs blijkt dat het bedrag dat werd uitgegeven aan kerstaankopen opliep van 4,2 miljard dollar (10,7 miljard gulden) vorig jaar naar 8,7 miljard dollar (22,1 miljard gulden) dit jaar.

PC Data en Goldman Sachs maten de cijfers vanaf de eerste week in november. De week van 10 tot 17 december was de drukste week: toen gaven de Amerikanen 1,6 miljard dollar (4,1 miljard gulden) op internet uit. Veertig procent van de kopers vond dat de service dit jaar beter was dan vorig jaar. Vijf procent daarentegen vond de dienstverlening van de webwinkels dit jaar slechter.

Amazon en Yahoo meldden een verdubbeling van de omzet. Amazon, de grootste Amerikaanse internetwinkel, verstuurde 31 miljoen pakjes. Volgens Amazon zou minder dan 1 procent van de cadeaus te laat zijn aangekomen. Populaire geschenken waren de dvd ‘The Gladiator’, de video ‘Chicken Run’ en het boek ‘The Beatles Anthology’.