‘Abonnees Superweb krijgen geen geld terug’

Volgens Peters heeft Superweb een schuld van ’10 a 12 miljoen gulden’. De opbrengst van de verkoop van de boedel zal alleen genoeg zijn om de schuld bij de Belastingdienst te betalen, vermoedt Peters. Ook UPC en Versatel, de twee grootste schuldeisers, zullen waarschijnlijk achter het net vissen.

Superweb had volgens Henk de Jager, directeur van Superweb, 25.000 abonnees. Via een automatische incasso is bij deze mensen op 1 december het abonnementsgeld geïnd. Bij een groep van 3 a 4.000 abonnees werd op 1 december zelfs het abonnementsgeld voor drie maanden afgeschreven in plaats van het bedrag van een maand. Een week later, op 7 december, vroeg Superweb surseance van betaling aan.

“Dat is natuurlijk erg spijtig, maar op 1 december dachten we nog dat er goede kansen waren dat Superweb overgenomen zou worden. Helaas hadden onze leveranciers en aandeelhouders geen geduld meer”, aldus De Jager.

De Jager schermt nog steeds met andere partijen met wie Superweb ‘in gesprek’ zou zijn. Volgens curator Peters is het echter ondenkbaar dat het bedrijf Superweb nu nog verkocht wordt. “We verkopen nu alleen de hardware en de meubels van Superweb. Misschien dat een ander bedrijf nog geïnteresseerd is in de werknemers van Superweb. Maar ik vrees dat we daarmee alleen de Belastingdienst kunnen betalen.” Bij een faillissement heeft de Belastingdienst voorrang op andere schuldeisers.

Volgens De Jager hebben abonnees nog wel een mogelijkheid om hun abonnementsgeld terug te krijgen. “Bij een automatische incasso hebben mensen de mogelijkheid om binnen dertig dagen hun geld terug te laten storten. Als ze dat doen, hoeft er geen probleem te zijn.”