Krantenuitgever PCM zal toch geen eigen nieuwssite beginnen. Wel overweegt de uitgever Nu.nl te kopen.
Dat meldt een bron binnen PCM Interactieve Media (PIM), de internetafdeling van het krantenconcern. De directie van PCM ziet het niet langer zitten om miljoenen te investeren in het op de markt zetten van een nieuw merk en heeft het plan voor een eigen nieuwssite daarom afgeblazen.
Directeur Marina Kooijmans van PIM bestrijdt dat de eigen nieuwssite definitief van de baan is. “Het Focus-project (de nieuwssite, MR) is op dit moment even ‘on hold’ gezet. We maken even pas op de plaats. De kans blijft echter bestaan dat we een eigen nieuwssite in de lucht zullen brengen.”
Vanuit de krantenredacties bestaat een grote weerstand tegen het starten van een overkoepelende nieuwssite. De internetedities van de kranten zouden zich door de komst van de nieuwssite moeten gaan specialiseren in onderwerpen waar ze goed in zijn. Met name de Volkskrant, die zelf sinds enige tijd regelmatige updates op zijn site heeft, zou de nieuwssite niet zien zitten.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwssite van PCM deze zomer van start zou gaan. In januari begon PIM met de werving van internetredacteuren die de site zouden moeten gaan vullen. Ook de hoofdredacteur voor de nieuwssite, Froukje Santing (NRC Handelsblad), was al aangesteld.
Volgens het Algemeen Dagblad zou PCM nu interesse hebben voor de nieuwssite Nu.nl. VNU, de huidige eigenaar van Nu.nl, wil de nieuwssite verkopen om geld bijeen te brengen voor de overname van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen. Tegenover het AD bevestigt Johan van Uffelen, hoofdredacteur van Nu.nl, dat er gesprekken zijn gevoerd met PCM. Kooijmans: “PIM onderzoekt alle alternatieven.”