De Nederlandse banken zijn voorlopig niet van plan om de kosten die zijn verbonden aan het bankieren via internet, naar beneden te brengen.
Je bankzaken regelen via internet: het lijkt zo makkelijk en handig. En dat is het ook, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ruim 40 procent van de mensen die reageerden op het onderzoek op de site van de Consumentenbond, zijn ‘gewonnen’ voor het pc-bankieren. Alleen de kosten zijn voor veel klanten een obstakel.
De Consumentenbond vindt het dan ook ‘vreemd’ dat er betaald moet worden om betaalopdrachten via internet te regelen. “Ouderwets bankieren kost de consument niks. Maar voor het bankieren met de pc moeten klanten betalen. En dat terwijl de bank zo een hoop administratieve rompslomp wordt bespaard”, aldus Sicco Louw van de Consumentenbond.
Voorlopig niet gratis
De Postbank, de grootste bank van Nederland, is voorlopig niet van plan om internetbankieren gratis te maken. Op dit moment betalen mensen die internetbankieren via de Postbank 4 gulden per maand. Ook internetbankieren bij de Rabobank kost 48 gulden per jaar. Een stuk goedkoper dan online bankieren via de ING Bank. Die vraagt 72 per jaar voor elektronisch bankieren.
Efficiencywinst
Volgens Louw is dat de wereld op zijn kop. “Volgens ons zou het meer voor de hand liggen als de banken de investeringskosten voor hun rekening nemen. Bankieren via internet levert de banken wel degelijk efficiencywinst op”, aldus Louw. “Kijk maar naar de tarieven die de banken hanteren voor internetsparen. Die zijn allemaal gunstiger dan de tarieven voor gewoon sparen.” Ook het handelen in aandelen kost via internet doorgaans minder dan als de klant de opdracht via de telefoon geeft.