Kosten internetbankieren voorlopig niet omlaag

Je bankzaken regelen via internet: het lijkt zo makkelijk en handig. En dat is het ook, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ruim 40 procent van de mensen die reageerden op het onderzoek op de site van de Consumentenbond, zijn ‘gewonnen’ voor het pc-bankieren. Alleen de kosten zijn voor veel klanten een obstakel.

De Consumentenbond vindt het dan ook ‘vreemd’ dat er betaald moet worden om betaalopdrachten via internet te regelen. “Ouderwets bankieren kost de consument niks. Maar voor het bankieren met de pc moeten klanten betalen. En dat terwijl de bank zo een hoop administratieve rompslomp wordt bespaard”, aldus Sicco Louw van de Consumentenbond.

Voorlopig niet gratis

De Postbank, de grootste bank van Nederland, is voorlopig niet van plan om internetbankieren gratis te maken. Op dit moment betalen mensen die internetbankieren via de Postbank 4 gulden per maand. Ook internetbankieren bij de Rabobank kost 48 gulden per jaar. Een stuk goedkoper dan online bankieren via de ING Bank. Die vraagt 72 per jaar voor elektronisch bankieren.

Hoewel de Postbank van zijn internetklanten jaarlijks bijna vijftig gulden ontvangt, is de internetdienst nog niet kostendekkend, volgens Judy op het Veld, woordvoerder van de Postbank. “We hebben fors moeten investeren in de ontwikkeling van de applicatie. Bovendien zijn we natuurlijk behoorlijk wat geld kwijt aan de beveiliging van de dienst.”
Op het Veld sluit niet uit dat internetbankieren via de Postbank in de toekomst wel gratis wordt. “We volgen natuurlijk de ontwikkelingen op de markt, maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat we internetbankieren gratis kunnen aanbieden.”

Efficiencywinst

Volgens Louw is dat de wereld op zijn kop. “Volgens ons zou het meer voor de hand liggen als de banken de investeringskosten voor hun rekening nemen. Bankieren via internet levert de banken wel degelijk efficiencywinst op”, aldus Louw. “Kijk maar naar de tarieven die de banken hanteren voor internetsparen. Die zijn allemaal gunstiger dan de tarieven voor gewoon sparen.” Ook het handelen in aandelen kost via internet doorgaans minder dan als de klant de opdracht via de telefoon geeft.

Bij de SNS Bank kunnen klanten desgewenst gratis internetbankieren. Ze moeten dan wel afzien van het ontvangen van rekeningafschriften. Een saldo-overzicht op papier ontvangen de internetklanten nog maar een keer in de drie maanden. Wie vaker een overzicht wil ontvangen en toch wil internetbankieren, betaalt eenmalig 19,95 gulden voor een zogeheten Digipas die nodig is om van de internetdiensten van de SNS Bank gebruik te kunnen maken. Klanten met vragen over internetbankieren, zijn wel 50 cent per minuut kwijt als ze de helpdesk bellen.
Een actie van de Consumentenbond tegen het betaalde internetbankieren zit er voorlopig niet in, aldus Louw. “We hebben het wel regelmatig aangekaart, maar we gaan er geen speciale actie voor voeren.”