Netscape wil het domein Netschaap.nl hebben. En de maker van Netschaap.nl moet ophouden met het gebruik van het Netscape-logo.
Dat eist het Merkenbureau Hendriks & Co., dat de belangen van Netscape behartigt, in een fax aan de eigenaar van het domein Netschaap.nl. Als de eigenaar en de maker van Netschaap.nl niet voor vrijdag 12 uur aan de eisen van Netscape voldoen, dreigt het Merkenbureau Hendriks & Co. met ‘gerechtelijke actie’.
De eigenaar van het domein, Ronald Grahmbeek van Moerstaal, beraadt zich nog op een reactie op de eis van Netscape. “Deze week gaan we overleggen wat we met de eis van Netscape aanmoeten. Een partij als Netscape ziet de kosten van een procedure als kleingeld, maar voor Moerstaal kan een langlopend juridisch conflict het einde betekenen.”
Moerstaal biedt grappig bedoelde e-mailadressen aan, zoals piet@islief.nl of maarten@isgestoord.nl. Volgens Grahmbeek hebben inmiddels 65.000 mensen een adres van Moerstaal.
Onschuldige grap
Grahmbeek was stomverbaasd toen hij de fax ontving. “Eerst dacht ik dat het geintje was van een de vele hobbyisten waarmee we samenwerken, maar het zag er allemaal net iets te echt uit.”
Ook de maker van de site, Christian Takes, ‘sloeg steil achterover’ toen hij van de dreigementen van Netscape hoorde. “De site is gewoon een onschuldige grap. Ik heb nooit de bedoeling gehad om Netscape te benadelen. Ik begrijp niet waar ze zich zo druk over maken.”
Takes zegt best bereid te zijn om het logo van Netscape van zijn site te halen. “Als zij daar een probleem mee hebben, haal ik het zo weg.” Maar het opgeven van de naam Netschaap gaat hem wat te ver. “Ik denk ook niet dat ze daarmee veel succes zullen hebben bij de rechter.”
Takes, die al in augustus 1999 met de site begon, zegt nooit iets van Netscape te hebben gehoord. “Ze hebben me nooit benaderd. Ik heb zelfs nooit een mailtje ontvangen.”
Sjello.nl
Het is niet voor het eerst dat Moerstaal te maken krijgt met een grote onderneming met weinig gevoel voor humor. In januari van dit jaar kreeg het bedrijf al kabelaanbieder Chello op zijn dak. Chello maakte bezwaar tegen de parodiesite Sjello.nl die door Moerstaal werd gehost.
Volgens Chello-eigenaar UPC maakte Sjello.nl inbreuk op het beeldmerk, de vormgeving van de site en de domeinnaam. Moerstaal gaf de site en het domein uiteindelijk in april op, omdat het niet genoeg geld had om de juridische strijd met Chello aan te gaan. “Als we in een rechtszaak met UPC verwikkeld waren geraakt, was Moerstaal nu failliet geweest”, aldus Grahmbeek.
Bij het Merkenbureau Hendriks & Co. was woensdagochtend niemand bereikbaar voor commentaar.