Google is onstuitbaar. De zoekmachine is nu in Nederland al even groot als marktleider Ilse. Vindex valt weg uit de top5 van meest gebruikte zoekmachines.
Google en Ilse hebben nu beide een marktaandeel van 34 procent, zo blijkt uit het driemaandelijkse onderzoek van het online marketingbureau Checkit. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat Google Ilse definitief van de troon stoot.
Op de derde plaats staat de Nederlandse versie van Altavista (6 procent), terwijl de vierde plaats wordt gedeeld door Vinden.nl en de Ixquick.com (beide 5 procent). Ixquick.com is een zogeheten meta-zoekmachine die de resultaten van diverse andere zoekmachines (zoals Excite en Lycos) doorzoekt.
Vindex, lange tijd een vaste kracht in het lijstje met meest gebruikte zoekmachines, komt deze keer voor het eerst niet in de top5 voor. Het marktaandeel van de zoekmachine van uitgever IDG bedroeg in het laatste kwartaal van 2001 4 procent. Een jaar eerder was dat nog 15 procent.
Ook Ilse heeft te maken met een teruglopend marktaandeel. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2000 leverde de zoekmachine 11 procent in.
Grote winnaar is het Amerikaanse Google. De zoekmachine, die bij doorgewinterde internetters al jaren favoriet is, lijkt nu ook bij het grote publiek aan te slaan. Het marktaandeel steeg van 2 procent in het vierde kwartaal van 2000 naar 34 procent nu. In het afgelopen kwartaal verdubbelde het marktaandeel bijna.
Checkit bepaalt de marktaandelen van de zoekmachines op basis van de bezoekersinformatie die NedStat bijhoudt. Een marktaandeel van 34 procent voor Ilse betekent dus dat 34 procent van de bezoekers die via een zoekopdracht op een pagina met een NedStat-teller komt, bij Ilse vandaan komt.