Kranten-app Paper: zitten we daar op te wachten?

Nieuwe app schotelt je elke dag rond de lunch 15 krantenartikelen voor. Zitten we daar wel op te wachten?

Het gaat slecht met de krant. Al een jaar of vijftien trouwens. Lezers en adverteerders lopen weg. Uitgevers zijn daarom al jaren bezig om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. De nieuwste poging daartoe van de Persgroep (in Nederland uitgever van de Volkskrant, het AD, Trouw en Het Parool) heet PAPER.

Dit digitale magazine verschijnt zes dagen per week en bevat dagelijks 15 artikelen afkomstig uit de dagbladen die de Persgroep uitgeeft. “Het moet de hoogopgeleide, drukke mens bedienen die wel wil weten wat er speelt en kwaliteit zoekt”,vertelt PAPER-hoofdredacteur Barbara van Beukering erover aanHet Parool.

Gedoe

Het eerste wat opvalt: kennismaken met PAPER is gedoe. Er is geen gratis voorbeeldeditie. Je kunt je wel aanmelden om PAPER een maand gratis uit te proberen, maar daarvoor moet je je registreren. Behalve je naam en adres wil PAPER ook je postadres en je rekeningnummer weten. Want als je een maand gratis wil, zit je meteen vast aan een echt (betaald) abonnement dat pas ophoudt als je het opzegt. Niet erg uitnodigend voor de drukke en hoogopgeleide mens.

Omdat ik nieuwsgierig ben, meld ik me toch aan. Een half uur later en twee aanmeldpogingen verder zat ik nog steeds te wachten op de beloofde e-mail met mijn accountgegevens. (Op sociale media klagen helpt niets, want PAPER heeft geen Twitter-account.) Slordig maar op een andere manier kwam ik uiteindelijk toch binnen.

Desi Bouterse

In de eerste editie lees ik onder meer het nieuws over de verkiezingsoverwinning van Desi Bouterse (uit Het Parool), een interview met Rick Nieman en Sacha de Boer (afkomstig uit het Volkskrant magazine van zaterdag), een column van Theodor Holman over de pgb-ellende (ook al van zaterdag), een recept voor zeebaars van Herman den Blijker (AD) en een eigen recensie van een documentaire die gisteravond werd uitgezonden.

Tja. Ik word er niet direct wildenthousiast van. Dat Bouterse de verkiezingen had gewonnen, had ik bij het wakker worden al op de radio gehoord. En Rick Nieman en Holman had ik dit weekend al gelezen.

Doelgroep

De eerste editie laat zich, kortom, als volgt samenvatten: ik weet het al of het boeit me niet. En dat is vermoedelijk precies het probleem bij een redactie die voor mij de beste artikelen van de dag gaat selecteren. Dat werkt alleen als die redactie ongeveer dezelfde smaak heeft als ik.

Het is na een nummer misschien nog wat vroeg om te oordelen, maar ik vrees dat ik gewoon niet tot de doelgroep hoor. Niet druk genoeg vermoedelijk. Of gewoon te laag opgeleid. Dat kan natuurlijk ook.

Nu maar hopen dat het opzeggen van mijn abonnement iets soepeler verloopt dan het aanmelden.

Dit artikel verscheen op Bright.nl.