Verscheidene Nederlandse internetaanbieders nemen maatregelen tegen abonnees die – onbedoeld – het Yaha-virus verspreiden.
Internetaanbieder ZeelandNet gaat daarbij het meest rigoureus te werk. De provider heeft dinsdag de uitgaande e-mail van duizenden geïnfecteerde abonnees afgesloten. Pas nadat de abonnees het virus verwijderd hebben, kunnen ze zich weer aanmelden.
Volgens de teller op de voorpagina van ZeelandNet heeft de internetaanbieder het laatste etmaal bijna 200.000 virussen onderschept. ZeelandNet biedt internet via de kabel aan. Doordat veel kabelabonnees lang online zitten en een snelle verbinding hebben, kan het Yaha-virus zich snel verspreiden.
Ook bij XS4ALL, dat veel ADSL-klanten heeft, houdt het Yaha.E-virus flink huis. “Alleen al op maandag hebben we 200.000 e-mails geturfd met een attachment dat even groot was als het Yaha.E-virus”, aldus Sjoera Nas van XS4ALL.
XS4ALL is terughoudend met het afsluiten van klanten. “Dat doen we pas na uitgebreide waarschuwingen. Tot nu toe hebben we nog niet veel klanten afgesloten.”
@Home treedt net als Zeelandnet wat fanatieker op. “Indien onze mailservers een e-mail vanaf uw @Home e-mailadres ontvangt dat het virus bevat dan zullen wij automatisch uw e-mail account blokkeren en kunt u geen e-mails meer verzenden”, zo waarschuwt de provider zijn abonnees.
Volgens de cijfers van MessageLabs is het Yaha.E-virus nog voornamelijk een ‘Nederlands’ virus. Het virus wordt hier veel vaker onderschept dan in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, respectievelijk nummer twee en drie op de lijst van landen waar het virus het vaakst voorkomt.